En intussen gaat die gitaar maar door

Tussen de voorbereidingen voor de nieuwe cd Boven door moest Blof werk van Doe Maar onder de knie krijgen voor een Marlboro Flashbacks Tournee....

WAREN ze voorheen geen van vieren fan van Doe Maar - de roemruchte band van Henny Vrienten en Ernst Jansz die in 1983 aan het monsterachtige succes ten onder ging -, tegenwoordig willen de jongens van Blof best een lans breken voor 'de heren Vrienten en Jansz en consorten'.

Vreemde akkoordwendingen zijn ze tegengekomen. Bijzondere 'toetsenfriemels'. Gekunde ritmische overgangen. En dan nog al die 'vocale dingetjes'.

Rettettèh!

Toen Marlboro hen vroeg voor een Flashbacks-tour, hadden ze eerst aan John Hiatt gedacht. En aan Bruce Springsteen en Counting Crows, hun favorieten dus.

Doe Maar was een ideetje van Bas - Bas Kennis, de toetsenist van Blf. Hij had voor de aardigheid een Doe Maar-videoband van hun manager geleend (die vroeger de manager van Doe Maar was) en gedacht: waarom geen Nederlandse band en waarom niet Doe Maar, 'de meest legendarische band van de Nederlandstalige popmuziek'.

Dat ze weinig tijd hadden om te repeteren, leek ook een goed argument. Ze zaten nog middenin de productie van de nieuwe cd Boven. 'En als je die feel eenmaal hebt, kun je het redelijk snel instuderen, want al die liedjes hebben dezelfde groove' - dachten ze.

Drie middagen stonden ervoor, meer niet. Binnen een week moest het gepiept zijn. 'Ik kreeg het alweer spaansbenauwd', zegt Paskal - Paskal Jakobsen, zanger-gitarist.

'Want zo gaat het altijd bij ons: alles op het laatste nippertje.'

Blof uit Zeeland - bekend van Liefs uit Londen en Wat zou je doen - ziet zichzelf eerder in de traditie van Nederlandstalige 'rockbands' als De Dijk, The Scene en Tröckener Kecks.

Door Zuster, zuster (1992) van The Scene wist Peter bijvoorbeeld - Peter Slager, bas en teksten - voor honderd procent zeker waar zijn roeping lag: in de Nederlandstalige popmuziek, als tekstschrijver. 'In tekstueel opzicht heb ik niet zoveel met Doe Maar, maar hun muziek vind ik erg listig', zegt hij nu.

Blof had Doe Maar dus een beetje onderschat. Nu Doe Maar uitgebreid onder de loupe is geweest, kan andermaal worden geconstateerd dat het 'nattekruizenwerk' (Peter) en het gegil van al die kleine meisjes eromheen de waardering voor de composities danig in de weg hebben gezeten.

Was Chris - Chris Götte, slagwerk - er niet in geslaagd zich het principe van de one-drop eigen te maken, dan was de hele onderneming zonder twijfel de soep in gedraaid. Want ska mag niet haperen, die muziek moet doortikken als een betrouwbaar uurwerkje.

Chris: 'Je speelt de bass en de rimclick (een klap op de rand van de trommel) op de drie. Een-twee-dríe-vier, een-twee-dríe-vier, dat is typisch voor reggae en ska. En er zitten veel triolen in, daar krijg je dat typische shuffle-gevoel van.'

Precies die shuffle was voor Paskal die 'Henny' doet tijdens de Flashback (met dit verschil dat Henny Vrienten 'baste' en hij gitaar speelt) weer een beetje een struikelblok. 'Taai', zegt hij, 'tegelijkertijd zingen en spelen, als je constant die afterbeat moet spelen.'

Chris: '...upstroke heet dat, dat gehakketak net achter de tel...'

Paskal: 'Vooral bij Heroïne vond ik het moeilijk. Heb ik eindeloos op moeten oefenen voordat het een beetje in mijn systeem zat. En ook bij Smoorverliefd - hoe gaat dat ook weer, oeh ik heb pijn o zo'n pijn, tot over mijn oren, en intussen gaat die gitaar maar door, umta-umta-umta-umta.'

Thuis op de bank heeft hij zitten oefenen, met de televisie aan. 'Nummers spelen terwijl je tv kijkt, zonder erbij na te denken. Totdat je bij wijze van spreken onderwijl ook nog een gesprek kunt voeren. Dán pas kun je erbij gaan zingen..., Smoorverliefd op jou.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden