En heren, dit keer netjes laten hangen!

Arme Pam. Hangt ze vanaf vandaag op duizenden plaatsen in het hele land in een badpak van modeketen Hennes & Mauritz, zijn er meteen lieden die haar levensgrote poster uit de abri willen rukken....

HANS MOLEMAN

Waarom Pam? Omdat Pam een meisje is dat een rolletje speelt in de Amerikaanse strandserie Baywatch. Ze heeft blonde haren, een rond lijf en een innemende blik, en voordat je het weet ben je dan wereldberoemd. Pamela Anderson, heet ze voluit. De lezers van Panorama meenden onlangs nog dat ze de mooiste vrouw van de wereld is. De bijlage Style van de Sunday Times weet daaraan toe te voegen dat ze op de set altijd een koelkast met verse tangaslipjes heeft staan, die ze maar een keer draagt. Noorse feministes vinden dat ze een ongezond ideaalbeeld vertegenwoordigt, omdat ze haar borsten met siliconen heeft laten verstevigen. Borstvulling die volgens de roddelbladen weer zou lekken. Arme Pam.

Maar voor de posterrukkers is er soelaas. Hennes & Mauritz heeft vanaf dinsdag voor de liefhebbers in haar 33 winkels stapels (een slag kleinere) posters van het meisje klaar liggen. Zo af te halen, je hoeft er zelfs geen badpak bij te kopen. Maar er is haast geboden. Elke winkel is met slechts 250 exemplaren bevoorraad.

'We hopen dat we nu minder last van krijgen van beschadigde abri's', zegt advertentiechef Hanneke Snijders van H & M. Ze is overigens wel blij met alle aandacht voor de opvallende halfblote-vrouwen-billboards. 'De campagne is erg succesvol, merken we aan de kassa.'

Andere firma's hebben al ingehaakt op het succes. Zo werd het straatbeeld de afgelopen weken verlevendigd met levensgrote posters van meisjes in ondergoed van Hünkemoller. En ook Triumph is met lingerieposters gesignaleerd.

Voor de harde kern van liefhebbers die geen genoegen willen nemen met een mini-Pam heeft de advertentiechef nog een tip. Aan het einde van de campagne, op woensdag 24 mei, kunnen de echte posters gratis worden afgehaald bij de vestigingen van ophangbedrijven Abribus City Media en Mediamax. Snijders: 'Je weet niet wat je ziet. Hele rijen staan dan te wachten. De eerste week van zo'n campagne is ons hoofdkantoor ook praktisch onbereikbaar door bellers die willen weten waar ze die poster kunnen krijgen. Allemaal mannen, en vooral studenten, ja'.

Hans Moleman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden