En de winnaar van het Rotterdams Filmfestival is... het poëtische The Widowed Witch

Het Chinese satirische plattelandsepos The Widowed Witch is vrijdag bekroond met de Tiger Award, de belangrijkste prijs op het Rotterdamse filmfestival IFFR.

The Widowed Witch. Beeld .

De internationale jury, waarin onder anderen Brimstone- en Elle-editor Job ter Burg aantrad, roemde in het juryrapport de 'lyrische lagen' en het 'laconieke gevoel voor humor' in het speelfilmdebuut van de 37-jarige regisseur Cai Chengjie. Ook was er lof voor diens 'feministische standpunt' bij het verbeelden van een hoofdpersonage dat 'weigert de slachtofferrol aan te nemen'.

In The Widowed Witch trekt een vrouw in een bestelbusje door de ruige dorpsgemeenschappen in de noordelijke provincie van China. Ze wordt, wanneer ze voor de derde maal weduwe wordt, verstoten - en verkracht - in haar eigen dorp. Eenmaal onderweg wordt ze aangezien voor sjamaan.

Alles wat niet kan

Cai Chengjie werkte eerder voor de Chinese televisie en propt alles wat daar niet kan in zijn twee uur lange debuut: bovennatuurlijke kwesties, nadrukkelijk subjectieve cameraperspectieven, zwart-witbeeld én kleur, soms zelfs door elkaar gemengd. Ook prikt de filmmaker via zijn personages in de harde, cynische Chinese samenleving. De dorpelingen spreken allemaal met dezelfde stellige intonatie, alsof ze de wrange dialogen van een briefje oplezen, soms met droogkomisch effect. Cai komt uit de streek die hij portretteert en won vorig jaar met zijn debuut (onder de titel Shaman en in een andere montage) al een prijs op een Chinees festival. Aan zijn Tiger Award is een geldbedrag van 40 duizend euro gekoppeld.

De jury eerde nog een titel uit de acht speelfilms rijke Hivos Tiger Competitie voor beginnende filmmakers: een speciale juryprijs voor het scenario van het Palestijnse drama The Reports on Sara and Saleem. Een conventionele, vaardig opgebouwde en realistische film over de onmogelijkheid om in verdeeld Jeruzalem eens goed vreemd te gaan met iemand van de andere bevolkingsgroep. Geschreven door Rami Alayan, geregisseerd door diens broer Muayad.

Artikel gaat verder onder video.

Met de Awards-uitreiking op vrijdag ging het laatste weekend in van het tiendaagse festival. Het was de derde editie onder artistiek directeur Bero Beyer, die stevig in het zadel zit. IFFR ziet er anno 2018 goed uit: Rotterdam investeerde in bioscopen, de banden met de Nederlandse distributeurs zijn aangehaald, de programma-indeling is overzichtelijker. Al is de kans klein dat bezoekers - ook gevorderde - kunnen uitleggen wat de verschillen zijn tussen programma's als Voices en Perspectives of het programmaonderdeel Signatures, dat dan weer binnen het programma Deep Focus valt.

IFFR kent twee harten: De Doelen en de Schouwburg. Beyer probeert daar met het Hilton-hotel nu een derde aan toe te voegen. In het nabijgelegen chique hotel, dat decennia geleden ook al opvang bood aan de festivalregisseurs, vonden dit jaar onder meer goed bezochte masterclasses plaats.

Disneyworld

De 47ste editie kende de nodige aansprekende gasten. Van de in cinefiele kringen hooggeachte Argentijnse regisseur Lucretia Martel en de Amerikaanse filmveteraan Paul Schrader tot diens jongere landgenoot en collegaregisseur Sean Baker. Die laatste sprak in Rotterdam over The Florida Project, zijn bioscoophit (vanaf donderdag in de Nederlandse bioscopen) over de bewoners van aftandse motels nabij Disneyworld.

Ook de nieuwere IFFR-programma's gedijen. Zoals Critics' Choice, waarin internationale critici geacht worden visueel te reageren op een nieuwe, en vaak sterke film naar keuze. En er was het programma voor pan-Afrikaanse cinema, samengesteld door degenen die vorig jaar het Black Rebels-programma bedachten. De bijbehorende talkshow gaat zozeer over identiteit dat film af en toe bijzaak lijkt, maar de samenstellers selecteerden ook dit jaar weer fraai en zelden in de bioscoop te aanschouwen werk van Afrikaanse filmmakers.

Leukste, eenmalige onderdeel: het door Palme d'Or winnaar Apitchatpong Weerasethakul ingerichte slaaphotel met slaapcinema. Een origineel en eigen idee van de Rotterdamse programmeurs. Geestig, maar ook waarlijk van toegevoegde waarde voor wie geïnteresseerd is in de droom en werkelijkheid pendelende cinema van Thailands meest prominente filmmaker. Zo kan het IFFR vooruit.


De prijzen van het International Film Festival Rotterdam

Tiger Award
The Widowed Witch (Cai Chengjie)

Speciale jury Award voor scenario
The Reports on Sarah and Saleem (scenarist Rami Alayan)

IFFR publieksprijs
The Guilty (Gustav Möller)

Bright Future Award (beste debuut)
Tiago Melo (Azougue Nazaré)

Fipresci Award (prijs van de internationale critici)
Balekempa (Ere Gowda)

KNF Prijs (prijs van de Nederlandse critici)
Zama (Lucretia Martel)

VPRO Big Screen Award (voor films die al distributie hebben)
Nina (Olga Chajdas)

IFFR jeugdjury Award
The Guilty (Gustav Möller)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.