En de polis, hij woekert voort

De compensatieregeling voor woekerpolissen blijkt vaak onvoldoende. Het kan nog steeds de moeite lonen de strijd met de verzekeraar aan te gaan.

Lachende gezichten en ontkurkte champagne vorige week in een reportage van het NOS Journaal. Na een juridische strijd van acht jaar boekte de stichting 'Koersplan de weg kwijt' bij de Hoge Raad de definitieve overwinning op verzekeringsmaatschappij Aegon. Daarmee is de 'woekerpolisaffaire' weer even helemaal terug in de actualiteit.


Aegon heeft te veel premie in rekening gebracht voor Koersplan en is daar niet duidelijk over geweest, bevestigt de opperrechter. De totale schadevergoeding die de 30 duizend leden van de stichting krijgen, wordt geschat op ongeveer 40 miljoen euro. Tussen de 1.000 en de 1.500 euro per polis.


Alleen de mensen die zich bij de stichting hadden aangesloten, krijgen dat bedrag. Voor de overige 600 duizend Koersplanklanten die geen lid zijn, is het zeker een opsteker. Maar zij zullen op eigen houtje met Aegon moeten onderhandelen voor een aparte deal. En wat betekent het voor de eigenaars van de 6,5 miljoen andere woekerpolissen die er volgens schattingen in Nederland zijn afgesloten?


René Graafsma verkocht jarenlang uit volle overtuiging de belegginsproducten die inmiddels bekend staan als woekerpolissen. Geschokt was hij toen duidelijk werd dat een deel van de polissen die hij verkocht lang niet opbrachten wat ze beloofden en dat de enige die er echt beter van werd de verzekeraar zelf was. Hij richtte de stichting ODIN op die mensen helpt te 'ontwoekeren'.


Vijf jaar geleden stelde ombudsman Wabeke een compensatieregeling voor, hoe kan het dat we het hier nog steeds over hebben?

'Die regeling bleek onvoldoende. Verzekeraars compenseerden vaak slechts 10 procent van waar de polishouders recht op hadden en komen niet met een eerlijk alternatief. Dat blijkt nu ook weer uit die uitspraak van de Hoge Raad.


'Bovendien mochten de verzekeraars van minister Jan Kees de Jager geen 'finale kwijting' aan de generieke regeling verbinden. Daardoor kan iedereen die ooit met zo'n compensatieregeling heeft ingestemd nog steeds met een aanvullende claim komen. En die zullen er ook nog jaren komen.'


Hoe weet je eigenlijk dat je een woekerpolis hebt?

'Vaak komen mensen er pas achter tegen de tijd dat er wordt uitbetaald. Ik had bijvoorbeeld laatst een onderwijzer over de vloer die op de dag dat hij met pensioen ging de polissen erbij had gepakt. Hij was zich rot geschrokken, en zijn vrouw ook. Zowel de polis die bedoeld was om de hypotheek mee af te lossen als de lijfrente die hij als appeltje voor de dorst had afgesloten, bleek bij lange na het doelkapitaal niet te halen. En zo gaat het bij veel mensen, dan pas dringt door waarom iedereen zich al die tijd zo druk maakte over die woekerpolissen.'


En dan loont het dus de moeite om de strijd met een verzekeraar aan te gaan?

'Mijn zeer grove schatting is dat er rond de drie miljoen polissen zijn waarvoor je gewoon met de compensatieregeling van Wabeke akkoord kunt gaan. Dat zijn kleinere polissen zoals bedrijfsspaarregelingen. Maar voor de rest loont het wel degelijk om naar de verzekeraar te stappen, dan gaat het echt om tienduizenden euro's.


'Op onze website geven wij er uitgebreider advies over, maar grofweg kun je zeggen dat je het in drie gevallen sowieso moet doen: als je een beleggingpolis hebt om de hypotheek geheel of gedeeltelijk mee af te lossen, als je een lijfrente hebt om het pensioen mee te betalen of als je een ander soort polis hebt waarvoor je maandelijks meer dan 60 euro moet storten.'


Uw stichting ODIN staat alleen individuele klanten bij die naar hun verzekeraar stappen. Kan dat niet efficiënter?

'Het hoeft niet op individuele basis, dat zie je aan 'Koersplan de weg kwijt'. Maar het voeren van rechtszaken is erg duur en kan alleen als je het met een hele grote groep aanpakt. Wij merken dat we succesvol zijn door op individueel niveau een deal te sluiten. Ik durf wel te stellen dat wij er in 80 tot 100 procent van de gevallen een goede regeling weten uit te slepen. Aanmerkelijk beter dan de compensatieregeling van Wabeke.


'Ik heb inmiddels zelfs met één verzekeraar een standaardovereenkomst zodat we in gelijke gevallen snel een goede regeling kunnen treffen. Ik mag contractueel absoluut niet de naam van de verzekeraar noemen en ook niet de hoogte van de compensatie, maar hij is er wel. (de Volkskrant heeft het contract ingezien, red.)


U zit natuurlijk ook voor uw eigen winkel te pleiten.

'Wij maken kosten voor die individuele zaken, dat klopt. We wilden daarvoor aanvankelijk op no-cure-no-pay-basis werken. Maar omdat de zaken vaak lang duren, is dat financieel niet haalbaar. We vragen daarom een bedrag van 82,50 euro voor aanvang van de procedure. Dat geld verhalen we na een succesvolle procedure ook weer op de verzekeraar en het weegt ruim op tegen de duizenden euro's die een goede deal oplevert.'


miljoen euro is de schadevergoeding die de 30 duizend leden van de stichting 'Koersplan de weg kwijt' naar schatting krijgen van Aegon

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden