En de absolute winnaar: het urinoir bij Germinal

De zaal van het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam is zo veel mogelijk ingericht als voetbalveld. De panelen die de ruimten scheiden, zijn weg....

De zaal van het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam is zo veel mogelijk ingericht als voetbalveld. De panelen die de ruimten scheiden, zijn weg. Op felgekleurde reclameborden pronken de namen van de deelnemers. En op een pilaar bij de entree, tussen een oranje en rood vlak, de titel van de expositie: België-Holland, Holland België. Voetbal in de Lage Landen. De wedstrijd gaat tussen elf Nederlandse en elf Belgische fotografen en voetballiefhebbers. Ieder mochten zij hun passie voor voetbal in beeld brengen. Sommigen, zoals Herman Brusselmans en Jan Mulder, voegden daar woorden aan toe. Het is jammer dat de geuren die de foto's oproepen ontbreken: gras, modder, zweet, urine. Afgezien van vechtende hooligans komt ongeveer het hele voetbalscala aan bod; alles tussen een in een weiland pissende, bezwete amateurvoetballer en bobo's met dezelfde Feyenoord-sjaal in de VIP-ruimte van De Kuip. Curieus zijn de veertien voetbalverzamelplaatjes die de carrière van Rene Eijkelkamp langs zes clubs verbeelden. Langzaam maar zeker maken matje en snor plaats voor de geschoren, kortgeknipte Eijkelkamp zoals we die kennen van PSV. Bij de middenstip klinken voetbalgeluiden. Daar wordt een video vertoond van Hans van der Meer, die met zijn camera langs de Belgische velden heeft gestaan. Hij heeft die niet op de wedstrijden gericht maar op mensen rond het veld, met voetballers die als vreemde figuranten door het beeld draven. Zo zien we een man op leeftijd met groene kaplaarzen bij een veldje aan de rand van een Belgisch dorp. Op de achtergrond grauwe heuvels en flats. Minutenlang is de man in beeld, blauwbekkend, ijsberend. Dan passeert de bal de zijlijn. Als een ballenjongen draaft de man erachter aan. Sommige bijdragen vragen om extra uitleg. De krantenfoto van Anderlecht met Jan Mulder gehurkt vooraan heeft te maken met Mulders theorie over de perfecte teamfoto. De röntgenfoto's van de gehavende knie van David Endt symboliseren de wissel tussen Endts voetbalcarrière en zijn loop

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden