'Emoties tonen: dát vond ik moeilijk'

Op straat wordt zij niet meer alleen door bewakers herkend. Kickbokser Lucia Rijker kon het goed vinden met Clint Eastwood....

Van onze verslaggever Ronald Ockhuysen

Misschien was het Lucia Rijkers erelijst als bokser, of was het haar opgefokte gedrag - ze had kort voor de ontmoeting een grote wedstrijd gewonnen en dat geeft 'zo'n gevoel van: kom maar op met het leven'.

In elk geval zei Clint Eastwood tegen Rijker (37) 'eigenlijk meteen' dat ze de kwaliteiten had voor de rol van vuige bokser in One Million Dollar Baby. Op één detail na: 'Hij vond mijn gezicht te fijn.' Gelukkig had de 74-jarige regisseur daar een oplossing voor. Rijker, over de telefoon vanuit Los Angeles: 'Hij stelde voor vlak voor de opnamen emmers water over mijn hoofd te gooien, en ik mocht absoluut niet naar de make-up.'

Viervoudig wereldkampioene kickboksen Lucia Rijker speelt een kleine maar belangrijke rol in Eastwoods nieuwste film, die gaat over de platonische liefde tussen een verbitterde boksleraar (Eastwood) en een ambitieuze vrouw (Hillary Swank), die via een boksloopbaan haar povere afkomst wil ontstijgen.

Het is Rijkers tweede rol in een grote Hollywood-productie, na een eerdere bijdrage aan Rollerball (2002) van John McTiernan, een regisseur die 'op de set voortdurend als een idioot tekeer ging'. Met Eastwood was het anders. 'Die had aan een half woord genoeg. Iedereen wist waar hij aan toe was.'

Het succes van One Million Dollar Baby straalt ook op Rijker af. Ze wordt in Los Angeles regelmatig aangesproken over haar rol als Billie 'The Blue Bear', de gewetenloze Duitse knokmachine die het in de film opneemt tegen Eastwoods heldin. Als bokser bleef die aandacht vooral beperkt tot een bepaald type man, 'zeg maar: de bewakingsagenten en de grenspolitie'. Roem was voor Rijker een douanier die knipogend opkijkt en zegt: 'Lucia Rijker! The champ!' Lachend: 'Vooral Mexicaanse Amerikanen zijn wild van boksen en kickboksen. Die herkenden mij al voor deze film.'

Toen zij zich twaalf jaar geleden in Amerika vestigde, dacht ze 'stiekem al aan Hollywood'. Maar de acteerlessen vielen zwaar. 'Ik moest leren mijn emoties te tonen. Daarvan raakte ik helemaal in de knoop.' Volgens Rijker zijn bokssport en toneelspelen tegenpolen. 'Boksers mogen helemaal niets van hun gevoelens laten zien. Acteren betekent juist alles op tafel gooien.'

Rijker, als bokser vereerd met de bijnamen 'The Most Dangerous Woman in the World', 'Lady Ali' en 'Queen of Lightning', wil graag door als actrice, maar ze beseft dat ze vooral zal worden getypecast als Europees kreng met metalen vuisten. 'Dat is een gegeven: ik ben hier ook als bokser binnengekomen - anders had ik niet eens een visum gekregen. En verder: dit is Los Angeles. Iedereen is hier bezig rollen in films te krijgen. In die zin is er een parallel met de bokswereld: je bent afhankelijk van een goede agent en een hoop geluk.'

Het is in elk geval de bedoeling dat ze zich steeds meer gaat richten op andere zaken dan het kickboksen. Rijker geeft workshops, seminars, en trainingen. 'Laatst nog heb ik 250 leerlingen van een middelbare school toegesproken. Dat geeft voldoening. Dat je jouw ervaring kunt doorgeven, dat je die kids ervan doordringt dat zelfdiscipline en zelfkennis de sleutels kunnen zijn naar een vrij bestaan.'

Voor de uitreiking van de Oscars, afgelopen nacht, was Rijker niet uitgenodigd - daarvoor is haar aandeel in One Million Dollar Baby te klein. 'Gelukkig niet, zou ik bijna zeggen. Het is me te opgefokt, al die schone schijn.' Er zijn maar weinig steden op de wereld waar de mensen zo op zichzelf zijn aangewezen als in Los Angeles. Rijker overleefde tinseltown, benadrukt ze, dankzij het Boeddhisme. 'Mijn levensmotto is: geniet van wat je hebt. Hier. Op dit moment.' Het acteren bracht haar weer in contact met haar gevoel, en dat ziet zij als de grootste winst. 'Als ik nu moe ben, ga ik slapen. En als ik voor een wedstrijd met niemand wil praten, dan praat ik niet. Als het erop aan komt, sta je er ook alleen voor. Dat geldt net zo goed voor de boksring als voor de filmset.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden