Emma Curvers: 'Ik wil dat het geluid net zo veel een geheel is als het beeld'

Tijdens het Nederlands Film Festival nodigt de Volkskrant gasten uit. Vandaag: Emma Curvers.

Het gouden kalf voor de Stadsschouwburg in Utrecht. Foto ANP

Hoeveel films kijk je gemiddeld per week?
'Drie of vier.'

Welke filmrol is jou op het lijf geschreven?
'Ik voel me wel verwant aan de rol die Meryl Streep speelt in The Hours, Clarissa Vaughan. Althans, ik wil best op haar lijken. Maar ik kan niet acteren zoals Meryl Streep.'

Op welke acteur was je vroeger smoorverliefd?
'Volgens mij op David Charvet uit Baywatch, en ook wel op MacGyver (Richard Dean Anderson).'

Op welke filmset had je graag willen wonen?
'Playtime van Jacques Tati. Lekker opgeruimd.'

Om welke film heb je het hardst gehuild?
'La Stanza del Figlio van Nanni Moretti. Nu ik het zeg moet ik weer huilen. '

Van welke regisseur heb jij alle films gezien?
'Ik geloof dat ik wel alles van de Coen-broers heb gezien. En alles van Jim Taihuttu.'

Welke Nederlandse film heeft de mooiste Soundtrack?
'Telt 'Ik ben jouw beste vriend' ook, van Huub van der Lubbe, uit Toy Story? Ik luisterde het vorige week weer. De tragiek voor Woody, van Andy's nieuwe vriendschap met Buzz Lightyear, is te danken aan dat openingsnummer. Maar goed. Tussenstand heeft een mooi sound design, kan ik me herinneren.'

Welke film is jouw guilty pleasure?
'Moeilijke vraag, ik probeer plezier dat ik beleef aan een film, hoewel hij bijvoorbeeld slecht in elkaar kan zitten of slecht geacteerd is, toch als een kwaliteit te zien. Het eerste dat in me opkomt is Clueless, maar eigenlijk vind ik hem te goed om te zeggen dat het een guilty pleasure is. Hetzelfde geldt voor The Notebook: ergens sprak die mierzoete film me toch genoeg aan om hem vijf keer te zien. Dan wil ik er dus voor uitkomen dat ik er iets goed aan vind. Ik vind het nog maar de vraag of iets 'zo slecht kan zijn dat het goed is'. Bedoel je dan niet gewoon: 'het is onbedoeld goed'?'

Uit welke film zou je de outfits willen hebben?
'Marie Antoinette van Sofia Coppola.'

Wat vind je leuk aan het NFF? Wat betekent het voor jou?
'Ik vind het leuk om een dagje rond te zwerven en gewoon lukraak dingen te gaan zien. Gewoon, omdat ik er toch ben. Ik heb er ook altijd een prettig, studentikoos gevoel bij, omdat ik voor het eerst naar het NFF ging toen ik op de Kunstacademie zat. Dan gingen we met de hele klas en schreef ik ook wat op bij alles dat ik zag. Het bezoek blijft daardoor voor mij altijd het gevoel houden van bestuderen, lekker dingen keuren en onverwachte dingen aantreffen.'

Welke rol speelt de soundtrack van een film bij je beoordeling van die film?
'Een grote rol. Vooral het geheel van het sound design. Als ik beroepsmatig naar een film kijk, let ik daar in het bijzonder op. Ik vind het zonde dat er bij wijze van soundtrack vaak een soort thema-nummertje besteld wordt, dat anthem wordt eronder geramd onder een sleutelscène en dat is dan dat. Ik wil dat het geluid net zo veel een geheel is als het beeld; bedien mij met de mogelijkheden die daar liggen alsjeblieft.'

Wat vind jij van Nederlandse films?
'Ik heb geen bijzondere voorliefde voor Nederlandse film eigenlijk. Gelukkig is Nederlandse film nu ook weer niet zo eenvoudig samen te vatten dat ik nu in een keer kan zeggen wat ik van de Nederlandse film vind. Er komen wel eens projecten van de grond waar ik zo het mijne van denk, maar dat gebeurt overal en er zitten evengoed pareltjes tussen. In Nederland is de spoeling natuurlijk wel dun. Maar er zijn gelukkig wel nog interessante makers die hun hand in het vuur durven steken voor hun film.'

Wat is de eerste Nederlandse film die je ooit gezien hebt en wat vond je daarvan?
'Jeetje, dat weet ik niet meer precies. Het zal wel een of ander Sinterklaasmisbaksel zijn geweest denk ik, of Schatjes!, of Turks Fruit. Ik weet wel dat ik bij Cloaca voor het eerst onder de indruk was van een Nederlandse film en acteurs. Dat vind ik belangrijker.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.