Emir Qatar verlegt lat met koop Cézanne

De emir van Qatar heeft minstens 250 miljoen dollar betaald voor twee boeren. De kaartspelers van Paul Cézanne, gemaakt rond 1895, is verkocht voor het hoogste bedrag dat ooit voor een kunstwerk werd betaald.

AMSTERDAM - De verkoop van het schilderij betekent een frontale herschikking van de kunsthandel; het bestaande verkooprecord, 140 miljoen dollar voor Jackson Pollocks No. 5, 1948 in 2006, is er bijna mee verdubbeld.


Al in 2011 vond de verkoop in alle discretie plaats, vlak voor de dood van de vorige eigenaar, de Griekse scheepmagnaat George Embiricos. Het Amerikaanse blad Vanity Fair maakte het dit weekeinde bekend. Het aankoopbedrag ligt tussen 250- en 300 miljoen dollar (190- en 225 miljoen euro).


Qatar geeft met de aankoop zijn culturele ambities een grote impuls, en klimt ermee naar de hoogste takken in de boom van grootkopers in de kunst. De Cézanne komt in het museum voor moderne kunst te hangen. De musea in Qatar worden beheerd door Sheikha al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani, de 28-jarige dochter van de emir.


Het schilderij stond hoog in de lijst van 'beschikbare' kunstwerken - topkunst die niet in een museumcollectie zit maar bij verzamelaars, en dus ooit weer op de markt kan komen. De prijs is mede zo hoog doordat De kaartspelers er één is van vijf versies die Cézanne maakte, en de andere vier zich in prestigieuze museumcollecties bevinden, zoals het Metropolitan Museum in New York en Musée D'Orsay in Parijs.


Mogelijk is het werk het laatste in deze serie - het is in elk geval het schilderij dat de kaartspelers het dichtst bij toont, en het enige waarop de rechterspeler richting zijn tegenspeler kijkt.


Dat er tijdens de onderhandelingen vorig jaar een tentoonstelling van De kaartspelers was in Londen en New York met de andere vier schilderijen en tekeningen, zal de aantrekkingskracht ervan geen slecht hebben gedaan.


Paul Cézanne wordt gezien als de vader van het kubisme. Picasso noemde hem 'de vader van ons allen'. Hij schilderde de twee mannen bij Aix-en-Provence. De man met de pijp is 'père Alexandre', de tuinman van Cézannes vader. De kunstenaar was vooral geïnteresseerd in kleur en compositie. Met het onderwerp stapte hij wel in een traditie; al in de 17de eeuw waren kaartspelers geliefd bij de Italiaanse schilder Caravaggio.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden