Els inc. toont broeiende moordlust onder het oppervlak

THEATER De rijke dame die op bezoek komt in Bezoek van een dame van de Zwitserse schrijver Friedrich Dürrenmatt heeft een doodskist bij zich....

Onrust beheerst sindsdien de kleine, kansarme gemeenschap. De man die de kist in moet, is de alom geliefde dorpskruidenier Arend, tevens beoogd burgemeester. Maar de dame wil zijn hoofd, en ze is bereid het eiland er rijkelijk voor te belonen.

Een tragische komedie over onweerstaanbare verleiding, zo betitelt het Schiedams gezelschap Els inc. zijn versie van Der Besuch der alten Dame, het werk waarmee Dürrenmatt in 1956 doorbrak. Het is een stuk dat past bij de groep van regisseur Arie de Mol; een verhaal over ploeterende paupers die in hun strijd om een iets beter bestaan de grenzen van het betamelijke opeens uit het oog verliezen. Een thema dat speelde in hun The Hairy Ape van vorige seizoen en al zeker zo aanwezig was in Kasimir en Karoline uit 2005.

De Mol is een regisseur met een eigen, zeer herkenbare signatuur: de sfeer is ‘volks’, er is veel muziek en het spel is vet aangezet, grotesk op momenten. In Kasimir en Karoline werd dat doorgetrokken tot in de grime, waarbij de gezichten van de spelers tot ongemakkelijke grimassen waren vastgeplakt, met een soort tape.

Ook in Bezoek van een dame gaat het er weer flink aan toe: de acteurs spreken met een naar, plat, niet direct regionaal te duiden accent, hun bewegingen zijn lelijk, hoekig; iedere verplaatsing over de toneelvloer gaat gepaard met een hoop misbaar. Daar tegenover staat de wereld van de dame waarin alles glad verloopt, maar waar het broeit onder het strakke oppervlak. Live-muziek van Erik van den Berge completeert de sfeer.

Zo staat hier weer een onmiskenbare Els inc.-productie, vlot en (toch weer) verrassend geregisseerd. Desalniettemin haalt de voorstelling niet het niveau van de twee voorgaande, waar vooral Kasimir en Karoline bij vlagen erg ontroerde. Jack Vecht als de ongelukkige kruidenier Arend is overtuigend genoeg, maar over de gehele linie is de kwaliteit van het spel te wisselend om het totaal indrukwekkend en ‘af’ te laten zijn.

Karin Veraart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden