Elke tien minuten een intercity

In de Randstad, Gelderland en Brabant hoeven treinreizigers zich over zeven jaar nooit meer in het zweet te rennen om een trein te halen....

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Op sommige trajecten of delen daarvan wordt het metro-achtige treinsysteem al veel eerder ingevoerd. ‘Op het traject Amsterdam-Eindhoven bijvoorbeeld zien wij mogelijkheden om de capaciteit al veel sneller op te voeren’, zei Aad Veenman, president-directeur van de NS. ‘En op het traject Rotterdam-Dordrecht rijden nu al acht treinen per uur.’ Volgens Veenman zullen tussen 2012 en 2015 de vier belangrijkste ‘treincorridors’ gereed zijn voor ‘spoorboekloos rijden’. Dit is een systeem waarbij de vaste vertrek- en aankomsttijden verdwijnen omdat er zoveel treinen rijden dat om de paar minuten wel een trein op het station stopt: in ieder geval tien intercity’s per uur en, afhankelijk van de vraag, twee tot vier stoptreinen per uur.

Het gaat om de trajecten Schiphol-Lelystad, Utrecht-Nijmegen, Den Haag-Eindhoven en Alkmaar-Eindhoven. Dit laatste traject wordt als de aorta van het spoorwegnet beschouwd. ‘Hier zien we het reizigersvervoer en goederenvervoer snel groeien’, aldus Udo Groen, lid van de raad van bestuur van ProRail.

In 2007 reisden 1,1 miljoen NS-klanten gezamenlijk 15,5 miljard kilometer over het spoor. De verwachting is dat dit er in 2020 23 miljard zijn. Ook het goederenvervoer zal snel groeien: van 42 miljoen ton goederen nu, naar 90 miljoen in 2020.

Om de plannen te realiseren hoeft er niet veel extra spoor te worden aangelegd. ProRail denkt vooral via ‘slimme oplossingen’ extra capaciteit te kunnen creëren. Zo worden er meerdere ‘inhaalsporen’ aangelegd, zodat intercity’s kunnen doorrijden als een Sprinter stopt op kleine haltes. Daarnaast verdwijnen op sommige stations ook de vaste vertrek- en aankomstperrons. Uit een experiment op Schiphol bleek dat het aantal treinen per uur hierdoor van 17 naar 24 kan stijgen. Ook worden de treinen en perrons veel langer gemaakt.

Om de plannen te financieren trekt minister Eurlings van verkeer en Waterstaat tot 2020 4,5 miljard euro extra uit. ‘Om de Randstad bereikbaar te houden moeten we flink investeren in het spoor.’ Hij kondigde ook aan dat er vanaf dit najaar een speciale ov-kaart komt voor ex-studenten, waarmee zij tegen een aantrekkelijke prijs een jaar lang met trein, bus of metro kunnen reizen. ‘Ik wil hiermee studenten, die de dag na hun afstuderen hun gratis ov-kaart moeten inleveren, proberen te behouden voor het openbaar vervoer.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden