Elke skater is potentieel personeel

IBM global services zoekt driehonderd jonge mbo'ers. Waar kan de computergigant hen beter aantreffen dan tussen de Veronica-jongeren, de gabbers en de skaters op de Megafestatie in de Utrechtse Jaarbeurs?...

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

De zesde Megafestatie trok het afgelopen weekeinde ruim 40 duizend bezoekers, ruim een kwart meer dan vorig jaar. De organisatie hoopt dat de komende zeven dagen nog eens 160 duizend jongeren naar de Jaarbeurs komen.

Hoewel de vraag naar informatietechnologiekandidaten (IT'ers) uit het hbo en wo groot is, vermoedt personeelsfunctionaris S. Oud hen niet aan te treffen op de Megafestatie. 'Mbo'ers wel. Die hebben we nodig voor helpdeskfuncties. Het is voor het eerst dat we het mbo moeten aanboren.'

Dat begint volgens Oud met image setting. Oftewel: IBM een jong en dynamisch imago aanmeten. Op de manifestatie kunnen jongeren de nieuwste computerspelen uitproberen. Ook presenteert IBM er een nieuwe reclame in de vorm van een filmtrailer die de suggestie wekt dat 'The Job' bij IBM binnen handbereik ligt.

Na twee dagen Megafestatie hebben bijna zestig jongeren een sollicitatieformulier voor IBM ingevuld. 'Zij worden onder meer geselecteerd op het vermogen te werken in teamverband', aldus Oud. 'We hebben veel projecten, daarom moeten ze goed kunnen samenwerken. We zoeken geen whizzkids, want die communiceren over het algemeen niet.'

K. de Groot (20) bestudeert aandachtig het vacaturebord van IBM. Niet om te solliciteren, maar om te kijken hoe 'de concurrent' personeel probeert te werven. Zij werkt bij de helpdesk van Origin en heeft bedrijfsinformatica gestudeerd aan de meao. De schaarste aan IT'ers valt volgens haar niet op te lossen door ludieke wervingsacties of aanbiedingen. 'Het werk is leuk, daar ligt het niet aan. De opleidingen zijn te saai.'

De Koninklijke Landmacht (KL), voor de vijfde keer aanwezig op de Megafestatie, neemt een hele zaal in beslag. De KL, die elke twee maanden vijfduizend mensen zoekt, laat jongeren een hindernisbaan bestormen en kennismaken met de nieuwste wapens van de pantserinfanterie. Net als de televisieserie Combat van Veronica werkt de Megafestatie effectief om mensen te werven, aldus woordvoerder R. Meelhuysen. 'Door de krapte op de arbeidsmarkt nemen we steeds meer vrouwen aan. Dat moet ook, in het kader van de emancipatie, en het gaat steeds soepeler. In het begin was ik vrij cynisch, de KL was altijd een mannenmaatschappij, maar ik vind het grote klasse hoe goed vrouwen meewerken.'

Een stuk minder jong en wild is de wervingsstand van de zes politiekorpsen. Een enkele jongere bekijkt aandachtig de nieuwste politiescooter. 'Ik bij de politie? Dacht 't niet. Ik heb hier en daar nog wat akkefietjes uitstaan', hoont een jongen. 'Het loopt nog wat stroef', beaamt agent K. Badloe. 'We willen zakelijk en functioneel overkomen, en geen jongeren trekken door ze te laten spelen op een schietbaan. Dat is niet professioneel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.