'Elke dag heb ik wel kritiek'

Menselijke verhalen zijn de kracht van RTL Nieuws, vindt adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein. Zeker als ze mooi in beeld zijn gebracht.

'Een goede nieuwsuitzending is relevant, heeft impact en moet visueel sterk en overtuigend zijn. Dat betekent dat het over jouw wereld moet gaan en niet over de wereld van bijvoorbeeld Mark Rutte of het UWV. Nieuws moet jou raken. Wij brengen het nieuws dicht bij de kijker en vanuit het perspectief van de kijker. We proberen daarom weg te blijven bij 'papieren' verhalen: institutionele berichten over beleidsplannen voor de komende vijftig jaar brengen we alleen als ze relevant zijn voor een groot publiek.


'We hebben een eigen researchclub en op onze economieredactie werkt ook iemand die permanent onderzoek doet. Ons 'eigen' nieuws vinden we dus belangrijk. Openen we daarmee? In beginsel wel, maar het hangt altijd af van wat er verder in de wereld gebeurt. Over het algemeen beslist de eindredactie waarmee we openen: wat is een goed verhaal om mee te beginnen? Dat kan op inhoudelijke gronden zijn, maar ook op visuele. Als je bijvoorbeeld een openingsverhaal hebt dat betrekkelijk beeldarm is, zal je in het volgende item iets visuelers moeten laten zien.'


'Neem de 'Klimopzaak', dat vastgoedfraudeschandaal rond het Bouwfonds en Philips Pensioenfonds. Dat is voor ons een moeilijk verhaal om te brengen. De zaak is interessant, maar je hebt alleen shots van panden en mannen met een balkje voor hun gezicht. Bij zo'n onderwerp krijg je last van beeldarmoede. Toch brengen we dat verhaal, maar niet elke week en zeker niet elke dag.


'Aan het begin van onze nieuwsuitzending staan onze presentatoren. Daar zetten we 'het gevoel van de dag' neer en proberen we uit te stralen: kijk naar ons, want we hebben een verhaal te vertellen. Dat doen we staand, want met staan druk je urgentie uit. Maar daarna gaan we zitten, omdat dat beter bij de Nederlandse cultuur aansluit: mensen vinden het prettig als de sfeer na de opening niet te onrustig is.


'Ik zeg altijd dat ik nooit naar de NOS kijk, maar dat is natuurlijk onzin. Ik houd het journaal vakmatig goed in de gaten. Het is een relevante concurrent en er werken genoeg vakmensen. Maar wij willen op een andere manier televisie maken. De NOS heeft wel de vormgeving veranderd, maar het journaal is inhoudelijk grotendeels hetzelfde gebleven: ik vind het nog steeds tamelijk institutioneel. Wij zijn toegankelijker en brengen meer menselijke verhalen. Wij moeten hoe dan ook ons eigen plan trekken en doen waar we goed in zijn. Dat is snel live ter plaatse zijn, mensen dichtbij het verhaal brengen en kritisch onderzoek doen.


'Ik ben niet heel snel tevreden en heb iedere dag wel kritiek. Ik ben een notoire piskijker: het is nooit goed genoeg. Onze verslaggeving in de nasleep van Haren vond ik te vlak. Daar hebben we te weinig laten zien wat er feitelijk gebeurd is en hoe ernstig dat was. We hadden te laat in de gaten hoezeer de autoriteiten zich niet hadden voorbereid en hoe de politie en de inwoners in het gedrang kwamen. Je zou die motoragent maar zijn die daar in zijn eentje stond en niet met zijn collega's kon communiceren omdat het systeem eruit lag. Of die bejaarde bewoner die is neergeslagen met een baksteen. Dat zegt alles. Je kunt hele verhalen maken over bestuurlijke protocollen die niet juist zijn nageleefd, maar uiteindelijk gaat het om het effect op de mensen. Of dat nou agenten zijn of inwoners.


'Dat soort kritiek geef ik vaak pas een dag later. Als een verslaggever zich een hele dag het schompes heeft gewerkt om een reportage te maken en hij doet een 'liver' om half acht die om wat voor reden dan ook misloopt, zeg je daar niet meteen iets van. Hij staat daar wel aan anderhalf miljoen mensen te vertellen hoe de wereld in elkaar zit. Dan ben je kwetsbaar. Ik hou er dan rekening mee dat iemand onder grote druk staat. Dat betekent dat ik voorzichtig moet zijn met de kritiek die ik geef.


'We zijn een journalistiek topbedrijf: wat wij doen moet deugen. We kunnen ons geen fouten veroorloven. Tegelijk ben ik een romanticus. Het is een hele opgave om een goed verhaal te combineren met kwalitatief journalistiek onderzoek. Bij RTL Nieuws spelen veel mensen om te winnen: die willen de beste nieuwsuitzending maken; snel zijn en toegankelijk zijn.


'Ik zeg wel eens: 'Godverdomme, dat ik dit allemaal mag doen.' Je kunt iedere idiote, brutale vraag stellen aan wie je maar wilt. Je kan overal rondkijken, mag alles uitzoeken en je wordt er nog voor betaald ook.'


Leader


De muziek van de leader (het openingsfilmpje) van RTL Nieuws is gecomponeerd door Stephen Emmer. Dat is inderdaad de zoon van Fred Emmer, de legendarische nieuwslezer van het NOS Journaal. De eerste presentatoren van het RTL Nieuws (toen nog RTL Véronique) waren Jeroen Pauw en Loretta Schrijver. Het late nieuws werd toen nog heel toepasselijk gepresenteerd door Leo de Later.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden