Elitegezelschap

Bridget Fonda is de ster in deze aardige remake van de toentertijd hippe Franse huurmoordfilm van Luc Besson, Nikita, destijds met Anne Parillaud in de rol van welgevormde bandiet. De Amerikaanse versie werd gemaakt door de ervaren genrefilmer John Badham (Saturday Night Fever, Drop Zone, Nick of Time). Die ervarenheid spreekt al direct uit de openingsscène, waarin een paar junks inbreken bij een apotheekje en daar een apocalyptische schietpartij veroorzaken. Van de daders blijft er slechts één leven: een schuchter ineengedoken meisje (Fonda). Wanneer een agent zich over haar ontfermt, schiet ze zijn keel doormidden. Na haar terdoodveroordeling voelt ze de naald in haar arm gaan en wordt het haar zwart voor de ogen. Wanneer ze wie weet hoeveel later weer wakker wordt, blijkt ze te zijn uitverkoren deel te gaan uitmaken van een elitegezelschap overheidshuurmoordenaars. Regisseur Badham is beslist geen Reed of Welles en Bridget Fonda geen Alida Valli of Janet Leigh, maar ze maakten er ontegenzeglijk een onderhoudende film van.


Point of No Return (John Badham, 1993)


Veronica, 20.30-22.45 uur.


16 Blocks

(Richard Donner, 2006) Bruce Willis oogt met zijn buikje, struikelloopje en vale, ongeschoren gezicht in deze voorlopig laatste film van legende Richard Donner (Lethal Weapon) bepaald niet als de actieheld van weleer. Hij speelt het prototype uitgebluste New Yorkse detective, die arrestant Eddie (Mos Def) een zestiental blokken door de New Yorkse spits naar de rechtbank moet zien te loodsen, voor een belangrijke getuigenis tegen een aantal corrupte agenten. Die zien Eddie liever dood dan levend, en daar mag Willis ondanks kater en slaapgebrek een stokje voor steken. Het kat-en-muisspelletje dat volgt is voorspelbaar, maar voldoet best in een degelijke hapslikwegfilm als deze. Bovendien levert zo'n verlopen Willis bijna per definitie een aangename kijkervaring op. Dat kan over Mos Def en diens nasale zeurstem niet worden gezegd - de rapper/acteur wekt met zijn neurotische personage louter ergernis op.


Veronica, 22.45-0.55 uur.


Freaky Friday

(Mark Waters, 2003) Freaky Friday is een komedie met maar één grap, maar die werkt wel. Een moeder (Jamie Lee Curtis) en haar 15-jarige dochter (Lindsay Lohan) krijgen, wanneer ze ruzie maken in een Chinees restaurant, van een oude dame ieder een betoverd gelukskoekje en wisselen van lichaam. In de remake van de gelijknamige komedie uit 1976 ontdekt moeder dat het leven van haar opstandige dochter heel wat minder leuk is dan ze dacht, en merkt het meisje dat het runnen van haar moeders psychiatrische praktijk ook geen eenvoudige opgave is. Melige misverstanden met minnaars en het wederzijdse begrip dat ten slotte ontstaat: alles is voorspelbaar, maar hoofdrolspeelsters Curtis en Lohan zijn goed op dreef.


NET 5, 20.30-22.30 uur.


Last Train Home

(Lixin Fan, 2009) Een dag voor de prijzen tijdens het IDFA van dit jaar worden uitgereikt, zendt Nederland 2 de winnaar van vier jaar geleden uit. Debuterend regisseur Lixin Fan observeert in dit Chinese arbeiders/familiedrama in serene stijl een ontwricht geraakt gezin, dat rond het Chinees Nieuwjaar bijeen tracht te komen, en daarbij wordt gehinderd door een slechte economie en een sneeuwstorm. De jury zag destijds een 'eerlijke en opmerkelijke film over een onderwerp dat de hele wereld aangaat'.


Nederland 2, 00.20-01.13 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden