NieuwsEredivisiebal

Elf aanstormende hiphopartiesten sieren dit jaar de eredivisiebal

Cultuuruitingen op de bal van de eredivisie beginnen een traditie te worden. Na etsen van Rembrandt en ontwerpen van Henk Schiffmacher en Johnny de Mol staan komend seizoen portretten van elf aanstormende hiphopartiesten op de bal. 

De Eredivisiebal, met de beeltenis van hiphopartiesten.Beeld Eredivisie

Je moet de glanzende latex voetbal een stukje van je af houden om de gezichten te herkennen, maar ze staan er echt, in de gouden vlakken: portretten van S10, Philly Moré, Jack, Delany en zeven andere jonge hiphopartiesten.

Het elftal talenten werd geselecteerd door de Nederlandse hiphoplabels Top Notch en Noah’s Ark. Samen verzorgden ze het vierde gastontwerp voor de officiële wedstrijdbal voor de eredivisie, als altijd geleverd door fabrikant Derbystar.

Vanaf 1 augustus rolt die bal, eerst nog vriendschappelijk, vanaf 12 september ‘om het echie’. Het hiphopelftal op de bal wordt gecompleteerd door Yade Lauren, Caza, Mensa, Wally A$M, Lucass, ADF Samski en Sor, artiesten ‘die het het komende jaar gaan maken’.

Die branie past wel bij hiphop en voetbal. Als Top Notch en Noah’s Ark het voorspellen, gebeurt het vaak. Op de streamingplatforms staan andere genres al jaren in de schaduw van hiphop, de Nederlandse in het bijzonder.

Cultuur op de eredivisiebal begint een traditie te worden. In het onvoltooide vorige seizoen stonden op de gekleurde vlakken van de eredivisiebal Rembrandt-etsen . Afzender: het Rijksmuseum. Tatoeëerder Henk Schiffmacher (2017) en entertainmentduizendpoot Johnny de Mol (2018) waren de eerste twee gastontwerpers.

De keuze voor hiphop is opvallend. Voetballiefhebbers die niet van de muziek houden, mopperden toen de bal dinsdag via de sociale media werd onthuld met een trailer waarin spelers als Donyell Malen (PSV), Joël Drommel (FC Twente) en Teun Koopmeiners (AZ) te zien zijn.

Spelersbus Nederlands elftal

Toch is de verbintenis tussen voetbal en hiphop een logische, eentje die naadloos aansluit bij de belevingswereld van zowel spelers als fans. In de spelersbus van het Nederlands elftal, in de eredivisiekleedkamers of tijdens ‘battles’ in voetbalkooien of loodsen vormt hiphopmuziek al jaren de dominante soundtrack.

Rappers, op hun beurt, hullen zich vaak in de shirts van de profclub uit hun stad: Fresku in PSV-tenue, Winne in Feyenoord-shirt, Jiggy Djé in het geel van VVV-Venlo, het beeld is vertrouwd.

PEC Zwolle 

Steeds vaker werken club en rapper officieel samen. Toen PEC Zwolle in 2014 de bekerfinale bereikte, deinden de supportersbussen en de blauwe tribunedelen van De Kuip op M’n outfit is blauw-wit van Sticks, die als bandlid van Opgezwolle en als helft van het duo Rico & Sticks al jaren het PEC-shirt ‘rockt’.

In het succesvolle voorjaar van 2019 was het geen toeval dat Ajax geen Amsterdamse volkszanger in de arm nam, zoals vroeger, maar een rapper. Aan de dreun van Herres (van Sevn Alias) konden sommige oudere supporters maar moeilijk wennen. De jonge garde des te beter.

Het is nauwelijks overdreven te stellen dat de clubs op dezelfde pleintjes naar talent speuren als Top Notch en Noah’s Ark. De culturen zijn één. Man, vrouw, zwart, wit. De nieuwe eredivisiebal is ook de bal van de gedeelde smart: de populariteit van voetbal en hiphop mag dan geen grenzen kennen, ze zullen het voorlopig wel met lege tribunes en zalen moeten doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden