'Elementaire vormen met feestgevoel'

Het Holland Festival heeft een nieuwe make-up. 'Elementaire vormen met feestgevoel.'

Groen en blauw (en een beetje rose) zijn de nieuwe kleuren van het Holland Festival. Een logische combinatie, vindt Nikki Gonnissen van ontwerpstudio Thonik. 'Groen staat voor lente en een nieuw gevoel, blauw voor de avondhemel, een avond uit in het theater.' De wisseling van de wacht in de festivalleiding - artistiek leider Pierre Audi maakte na tien jaar plaats voor Ruth MacKenzie - vroeg ook om een visuele metamorfose. Maureen Mooren, de vormgeefster van het afgelopen decennium, is opgevolgd door de Thonik-ontwerpers, die voor ten minste drie jaar hebben getekend.

Thonik heeft de huisstijl grondig gereviseerd. De facelift betreft niet alleen het programmaboek en ander drukwerk, maar laat dankzij de 'city dressing' vanaf deze week overal zijn sporen na in het straatbeeld, met meer dan 260 door Thonik ontworpen feestvlaggen ('banieren') en reusachtige geveldecoraties aan het Muziekgebouw aan het IJ, het Muziektheater, de Westergasfabriek en andere festivallocaties.

De belangrijkste innovatie is de herziening van het HF-logo, dat teruggaat op het ontwerp van Anthon Beeke uit 1995 (HOLND FSTVL) en dat van Maureen Mooren en Daniel van der Velden uit 2005 (HF). 'De festivalleiding wilde graag door met dit logo, maar dan nog wat meer gericht op een groot publiek', zegt Gonnissen. Het bureau besloot het logo breder inzetbaar te maken door het verder te minimaliseren. De uitkomst is een combinatie van een ligatuur (een versmelting van de H en F) en een opengewerkte vorm die teruggaat op de Stencil-letter van de befaamde ontwerper Milton Glaser.

Het resultaat, ontworpen in samenwerking met de typografiespecialisten Bold Monday, is een compleet nieuwe letter exclusief voor het festival, de HF Stencil. 'Die stelt ons in staat voor de naam van het festival, de titels van de voorstellingen en het logo dezelfde letter te gebruiken. Een eenheid in drie fasen.'

Programmagids Holland Festival 2015
Ontwerp Thonik

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden