Elektronisch genot in de Kia Niro

Een veelvoud aan fijne technische snufjes is beschikbaar voor de geheel nieuwe Kia Niro. Ook zonder extra elektronica, blijkt het een heel aardige hybrideauto.

null Beeld anp
Beeld anp

Professionele autoproevers krijgen doorgaans de meest luxueuze uitvoeringen mee van de importeur, zodat ze zich kunnen laven aan de vele exquise gerechtjes die de autobouwers voor ons hebben staan te kokkerellen. Dat is meestal geen straf, al vragen we ons weleens af hoe een gewoon mens zich dergelijke viersterrenauto's kan veroorloven, want de extra's in de optielijst zijn opvallend aan de prijs.

Onlangs beproefden we de nieuwe Kia Niro. Werkelijk elke optie uit de prijslijst zat erin. En daar was op zich weinig op aan te merken. Toch belemmerde de optielijst de eerste dagen het zicht op het werkelijke karakter van deze halfgrote SUV, een auto tussen de zakensedan (die C'eed heet bij Kia) en de grotemensen-SUV (die Sportage heet) in. De Niro is een modelletje dat bij Kia en andere een cross-over wordt genoemd.

Wie door de ingebouwde elektronica heen kijkt, ontdekt een werkelijk heel aardige half-elektrische auto die moeiteloos de concurrentie aankan met grootheden als de Honda Insight en vooral de Toyota Prius, een auto die bijna een soortnaam is geworden.

De kleine grote Kia ziet er best goed uit, zonder allicht schoonheidsprijzen te zullen winnen; hij stuurt niet scherp, maar ook niet gevoelloos, het onderstel laat weten waar het mee bezig is. Wie Duitse auto's gewend is, wordt verwend; wie van meer geveerde limo's houdt, kan 'm een tikkeltje te Teutoons vinden.

De instap van de auto is hoger dan bij de doorsneesedan, maar je hebt geen trapje nodig, het overzicht achter het stuur is royaal en verdomd, de laadvloer is bij neergeklapte stoelen gewoon vlak; kastjes van Marktplaats, kom maar door. Wat ruimte betreft is het geen balzaal, maar bescheiden als in menig andere moderne gezinsauto: 427 tot 1.425 liter, mocht het u wat zeggen.

Gereden: Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Executive Line
Vermogen: 141 pk
Prijs: euro 32.895
Uitstoot: 101 g CO2
Benzineverbruik: 5,7 l/100 km
Energielabel: A

De Niro heeft maar één motortype, en is er vanaf euro 25.995

Plek genoeg

Ook achterin is er plek genoeg, en als de kinderbillen wat afgekoeld zijn van het zwemmen: ook daar is er sprake van stoelverwarming en desgewenst verkoeling.

Verder is het dus een hybrideauto, waardoor het verbruik, ondanks een week met nadrukkelijk veel stadsritten op 5,7 l/100 km - volgens het dashboard - bleef hangen. Het geruisloze van een batterijmodel verdwijnt na een aantal kilometers of zodra je de grote weg bereikt, maar zelfs dan blijft het geraas bescheiden.

Wat werkelijk de moeite waard bleek, zijn de remmen. En dat is opvallend, want hoe vaak krijgen deze aandacht in een autorecensie? In dit geval omdat het regeneratiesysteem, het omzetten van remenergie in stroom voor de accu, zo romig is uitgevoerd, dat het werkelijk een genot is om het rempedaal in te trappen.

Geen benzineversie

De Kia Niro is een geheel nieuw ontwikkelde auto, speciaal bedoeld voor elektrische en hybride aandrijving. Er komen geen diesel- of benzineversies. Een plug in-hybride is voor volgend jaar beloofd. De huidige elektromotor vult met 44 pk, de 105 pk-sterke GDI (Gasoline Direct Injectie) viercilindermotor aan. Samen komen ze op 141 pk. Op dezelfde basis komt concernbroer Hyundai binnenkort met de geheel elektrische Ioniq.

Luxeproefdieren

Dan even terug naar het begin. Welke elektronica zat nou in de weg? Een flinke hoeveelheid, die we, luxeproefdieren als we zijn, langzamerhand als vanzefsprekend zijn gaan beschouwen. Daarom een beperkte opsoming: de duurste Niro heeft een 8 inch-scherm met allerhande navigatie-, telefoon- en muziekdiensten en daarnaast wittelijnenbewaking, radargestuurde cruisecontrol, remassistentie met voetgangersherkenning, dodehoekwaarschuwing, een warmhoudstuur en stoelverwarming en -verkoeling dus.

Laten we de boterzachte automatische versnelling niet vergeten. Waar minder geslaagde auto's het soms moeten stellen met een harkerige robot die op een eigen tijdstip en geheel naar eigen inzicht een versnelling inschakelt, doet deze Kia het anders. Die robotarm wordt geholpen door een dubbele koppeling. Vergeet de details, maar ga ervan uit dat dubbel beter is, en dat je niet merkt wanneer de auto schakelt, en beter nog: je hoort het ook niet. Geen overdreven geraas dus bij optrekken en overschakelen.

Goed, dus we nemen 'm - en zet al die elektronica er toch maar in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden