Elektrische werkfiets

Gadgetdesk

Een vouwfiets zonder ketting. Dat betekent schone handen bij het in- en uitklappen. En soms ook hard trappen.

Laten we vooropstellen: je trekt bekijks op deze fiets. Zelfs als man word je nageroepen door mannen op straat - wat wil je ervoor hebben? De Footloose van de Koreaanse auto-onderdelenfabrikant Mando, die deze maand in de Bijenkorf in Rotterdam zijn Europese introductie beleefde, is dan ook een bijzonder geval onder de elektrische vouwfietsen. Er ontbreekt iets. De ketting.


De pedalen zitten in een soort onderbuik die onder het frame hangt, zonder dat ze in verbinding lijken te staan met de wielen. Toch dragen ze bij aan de voortstuwing: al trappend drijft de berijder een dynamo aan, die elektriciteit oplevert die vervolgens naar de accu stroomt. Die accu drijft uiteindelijk de achteras aan.


Dat scheelt vieze handen bij het opvouwen. Met twee hendels klap je de fiets, die diverse belangrijke ontwerpprijzen heeft gewonnen, in een handomdraai in elkaar. 'A new lifestyle for everyone', zegt Mando zelf. Maar hoe rijdt-ie?


Verdacht gemakkelijk. Als je opstapt en de pedalen beroert dan is dat voor de fiets het teken er vandoor te gaan. In een paar seconden zit je op de (maximale) snelheid van 25 kilometer per uur. Heuvel op? Je merkt er niets van. Freewheelend meetrappen is afdoende. Je trapt voor de vorm. Daarmee haal je een afstand van 30 kilometer, zegt de fabrikant - in principe genoeg voor een ritje heen en weer tussen huis en werk. Wie verder wil moet harder meetrappen.


En dan wordt het weer echt fietsen. Meer dan echt fietsen zelfs: je zit eigenlijk op een knijpkat te duwen, met het bijbehorende geluid. Hnnng, hnnng, hnnng. Wie weleens in de sportschool zit, herkent het van de roeimachine. Hier wordt werk verzet.


Je kunt daarbij kiezen uit drie snelheden, elk met drie 'versnellingen'. Sportief, normaal of eco, en zacht, midden of hard. Wie eco rijdt (dan ga je niet veel harder dan 15 kilometer per uur) en daarbij een zwaar verzet kiest, komt het verst: dan stop je er zelf het meest in.


Op een beeldschermpje op het stuur zie je aan de hand van een rijtje rode blokjes met elke trap of je veel of weinig inspanning levert. Je benen vertellen hetzelfde verhaal.


En dat verhaal is: die ketting was helemaal zo slecht nog niet. Die vertaalt malende benen direct in draaiende wielen. Mechanische energie blijft mechanische energie. Op de Footloose wordt de beweging eerst omgezet in elektriciteit, en de elektriciteit weer in beweging. Daardoor halveert het rendement van de inspanning - bij een ketting tegen de 100 procent. En als de accu leeg is, sta je stil; fietsend krijg je de fiets (21,7 kilogram) niet vooruit.


Maar goed, dat hoeft dus ook helemaal niet. Volgens Mando zelf is de Footloose 'ideaal voor mensen die, naast een andere vorm van vervoer, nog enkele kilometers moeten afleggen naar de plek van bestemming'. Dan heb je geen zelfgetrapte extra kilometers nodig. De Saoedische prins Sultan bin Mohammed bin Saud al Kabeer heeft onlangs vijftig exemplaren (à 3.990 euro) aangeschaft voor op zijn jacht: dan kan hij met zijn vrienden lekker gaan toeren in St. Tropez of Marbella.




Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.