'Elektrische fietsen leasen moet aantrekkelijker worden'

Het leasen van snelle elektrische fietsen - de speed pedelecs die met stevig trappen de 45 kilometer per uur halen - moet veel aantrekkelijker worden gemaakt. Dat stelt de RAI Vereniging, de belangenvereniging van de rijwiel- en autoindustrie. Dan zouden veel automobilisten de auto vaker laten staan en kiezen voor een 'schoon, gezond en file-oplossend alternatief'.

Een nieuwe elektrische huur-/leenfiets van de gemeente Rotterdam.Beeld anp

De pedelecs kosten 2.500 tot 4.500 euro of meer. Zij worden gezien als snel alternatief voor de auto voor mensen die circa 10 tot 30 kilometer van hun werk wonen. Volgens de RAI Vereniging zijn er inmiddels negenduizend van de snelle fietsen in Nederland. Minder dan 10 procent (739 stuks) daarvan is zakelijk geregistreerd. De vereniging pleit voor aantrekkelijkere leaseregels voor de fietsen, met een vrijstelling van fiscale bijtelling. Dat moet de prijzige karretjes voor een grotere groep mensen bereikbaar maken en werkgevers stimuleren de fietsen aan te bieden aan personeel.

Wordt een speed pedelec geleaset, dan wordt volgens de huidige fiscale wetgeving de volledige economische waarde van deze fiets bij het inkomen opgeteld, aldus de RAI Vereniging. Over dat bedrag wordt vervolgens loonbelasting betaald. Voor elektrische auto's bestaat wel een lage bijtellingsregeling, maar niet voor fietsen. Het leasen van een snelle elektrische fiets van 3.500 euro kost de forens tussen de 120 tot 150 euro aan bijtelling per maand, berekende de vereniging - het dubbele van een elektrische auto ter waarde van 40 duizend euro. Andere fiscale regelingen voor werkgevers om fietsgebruik te stimuleren zijn volgens de RAI Vereniging vaak te ingewikkeld en daardoor onaantrekkelijk.

'De files zullen niet oplossen als we niet vaker privé en zakelijk de auto laten staan en kiezen voor slimme combinaties met bijvoorbeeld de fiets', aldus Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging (en voormalig staatssecretaris van Financiën) in een persbericht. 'Door een dag per week met de fiets naar het werk te gaan gaat de filedruk met circa 20 procent omlaag, verbetert de fitheid van de fietser met 13 procent en gaat de luchtkwaliteit vooruit.'

Zo zijn de lange files op te lossen (+)

Bekijk hier zes mogelijke maatregelen om filedruk te verminderen.

Rijbewijs

Nederlanders wonen gemiddeld 12 kilometer van hun werk en de filedruk neemt steeds meer toe, aldus Van Eijck. 'Toch wordt maar 8 procent van de woon-werkafstand in Nederland met de fiets afgelegd en 75 procent met de auto. Zeker met de komst van de elektrische fiets is zo'n afstand zeer comfortabel te overbruggen en ben je in veel gevallen nog sneller ook.'

Anders dan voor gewone elektrische fietsen zijn voor speed pedelecs een brommer- of autorijbewijs, verzekering en helm verplicht. Sinds 1 januari krijgen de fietsen gele kentekens, net als brommers. Zij vervangen de eerder verleende blauwe (snorfiets-)kentekens. Ze mogen rijden op bromfietspaden rijden en op de rijbaan, maar niet meer op fietspaden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden