Elektrische deelsteps veroorzaken verkeersongelukken in Europese hoofdsteden

Bezoeker aan de Paris Fashion Week deze zomer verplaatst zich per trottinette, de overal aanwezige deelstep. Beeld Getty Images

De populariteit van de elektrische step bezorgt Europese steden hoofdbrekens, nu het voertuig steeds vaker betrokken is bij verkeersongelukken. In Londen overleed vrijdag een bekende YouTuber nadat ze op een vrachtwagen was gebotst. Ze was niet de eerste stepdode in Europa. Frankrijk en Denemarken proberen de anarchie in het verkeer in te perken.

De elektrische step is al ruim een jaar bezig aan een opmars in Europa. Het vervoersmiddel is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Sinds Amerikaanse verhuurbedrijven als Bird en Lime de steps in 2017 op de markt brachten in Californië, verspreiden de steps zich over de grote Europese steden. Inmiddels rijden ze rond in Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Polen, Portugal, Spanje en Zwitserland.

In Nederland zijn de deelsteps nog nauwelijks te zien in het straatbeeld, maar ze domineren al meer dan een jaar de boulevards van Parijs. Daar rijden naar schatting 20 duizend elektrische deelsteps rond (in het Frans 'trottinette’). Burgemeester Anne Hidalgo zei in juni dat er een eind moest komen aan de chaotische verkeerssituaties. Hidalgo reageerde op een dodelijk ongeluk, waarbij een 25-jarige man om het leven kwam, nadat hij was geraakt door een vrachtwagen.

Parijs had nog geen regelgeving voor deze voertuigen. In mei kondigde de Franse minister van Transport, Elisabeth Borne, al aan dat de elektrische deelsteps vanaf september in heel Frankrijk niet meer op voetpaden mogen rijden. De Parijse burgemeester Hidalgo verbood later het parkeren op de stoep, bovendien mogen de steps niet meer rondrijden in parken.

Parijs wil de wildgroei aan achtergelaten steps op trottoirs aanpakken. Beeld REUTERS

De dood van de Britse Emily Hartridge was vrijdag het eerste Britse dodelijke ongeval met een elektrische step. De 35-jarige Hartridge was televisiepresentatrice bij Channel 4 en gaf via YouTube lifestyle- en gezondheidsadviezen aan haar volgers. Ze kwam vrijdag om het leven toen ze in aanraking kwam met een vrachtwagen bij een rotonde in Zuidwest-Londen. De Britse wetgeving, die vergelijkbaar is met de Nederlandse, stelt dat de steps niet op de openbare weg mogen, zolang ze niet officieel geregistreerd zijn.

Speelgoed of vervoersmiddel?

Een groot deel van de steps wordt ingezet als deelstep, maar ze zijn ook gewoon te koop op het internet. ‘Veel mensen gebruiken de elektrische step als vervoersmiddel voor de kleine afstand’, zegt Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. 

De deelsteps zijn volgens Stomphorst vergelijkbaar met andere elektrische producten als hoverboards, longboards en monowheels. Hij vindt het goed dat Nederland kijkt naar de risico’s en de steps niet zomaar toegang geeft tot de openbare weg. ‘Vaak wordt nog de vraag gesteld of we de producten moeten typeren als speelgoed of als een vervoersmiddel, maar ik denk dat Nederland op termijn niet meer om deze technologische vooruitgang heen kan.’ 

De verzekeringsmaatschappij MMA deed eerder dit jaar een crashtest met een elektrische step in Parijs. Beeld AFP

Onder invloed

In België viel afgelopen april de eerste dode door een deelstep te betreuren. In de Belgische hoofdstad Brussel werd in de nacht van 16 april een 41-jarige zwaargewonde man gevonden. Op bewakingscamera’s was te zien dat de man hard was gevallen met een elektrische step. Twee dagen later overleed hij aan zijn verwondingen. Ook in Zweden en Spanje vielen het afgelopen jaar verkeersdoden met een deelstep.  Madrid verbande de deelsteps tijdelijk van de straat.

Begin juli arresteerde de Deense politie 28 mensen in Kopenhagen, omdat ze op een deelstep reden terwijl ze onder invloed waren van alcohol of drugs. In januari startte de Deense overheid een proefperiode en inmiddels zijn er meer dan 7 duizend elektrische deelsteps te vinden in de hoofdstad. De gebruikers van de step veroorzaken veel overlast voor voetgangers.

Situatie in Nederland

In Nederland mogen de elektrische steps niet zomaar op de openbare weg. De step moet voldoen aan de Nederlandse wetgeving voor bijzondere bromfietsen, wat betekent dat ze een zadel, luchtbanden, spiegels, verlichting en een kentekenplaat moeten hebben. De step mag maximaal 25 kilometer per uur. Gebruikers moeten minimaal 16 jaar zijn en het voertuig verzekeren. Wanneer de step niet aan de regels voldoet, mag hij alleen op privéterrein rondrijden. Een helm is niet verplicht, maar dat raadt Veilig Verkeer Nederland wel aan.

Naar aanleiding van het dodelijke ongeluk met de Stint in september 2018 werd de wet afgelopen mei aangepast. De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) gaat de productie- en handelsfase controleren. Een fabrikant van elektrische steps moet eerst een aanvraag doen, zodat de steps kunnen worden getoetst.

Verhuurbedrijven als Swheels en Dott proberen de steps op de Nederlandse markt te krijgen. Zo ontving Dott al meer dan 50 miljoen euro van investeerders, maar dat geld kan het bedrijf voorlopig alleen in het buitenland besteden. De gemeente Breda wil samen met Bird een pilot opzetten, zodat ze de eerste Nederlandse stad zijn waar de steps rondrijden. De gemeente en het Amerikaanse bedrijf hebben nog geen goedkeuring van de RDW. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden