'Elektrische auto niet over grens verkopen'

De bijna 100 duizend flink gesubsidieerde elektrische leaseauto's die de komende jaren op de particuliere tweedehandsmarkt komen, moeten in Nederland blijven. Om dat te stimuleren doen D66 en PvdA woensdag tien praktische voorstellen die elektrisch rijden aantrekkelijker moeten maken.

Een Tesla Model S. staat bij een oplaadpunt in Oosterhout.Beeld ANP

Het is de tweede keer in korte tijd dat PvdA en D66 samen een voorstel doen waarmee ze zich opstellen tegenover VVD, PVV en CDA. Vorige week opperden de partijleiders Samsom (PvdA) en Pechtold (D66) dat bijstandsgerechtigden de helft van hun bijverdiensten mogen houden. De partijen hebben haast, want de krappe meerderheid in de Tweede Kamer die ze nu achter hun plannen menen te krijgen, zou na de verkiezingen in maart wel eens verdwenen kunnen zijn.

Die Kamermeerderheid vindt dat Nederland ernaar moet streven vanaf 2025 uitsluitend elektrische auto's te verkopen. Partijen zoals VVD, CDA en PVV stemden daar tegen.

Voor de Kamerleden Stientje van Veldhoven (D66) en Duco Hoogland (PvdA) heeft elektrisch autorijden louter voordelen, inclusief schonere lucht. 'Vooral voor de 1 miljoen mensen in Nederland met een longziekte is dat belangrijk', zegt Van Veldhoven. Ook de brandstof is goedkoper. 'Het volledig opladen van een auto kost hooguit 8 euro aan stroom. Evenveel kilometers rijden op benzine kost je circa 70 euro.'

'Elektrische auto's zijn onmisbaar bij de strijd tegen klimaatverandering', stelt Hoogland. 'Maar er zijn nog te veel praktische barrières en mensen staren zich blind op vermeende nadelen.' Noorwegen is die fase volgens hem voorbij. Daar gebruiken huishoudens de schone auto vaak als tweede gezinsauto en rijden er bijna alleen maar korte ritten mee, voornamelijk in de stad. 'Met een benzine- of dieselauto zijn dat juist de meest vervuilende ritjes.'

In Nederland zijn 100 duizend elektrische auto's en dat zijn bijna allemaal leaseauto's. 'Om elektrisch rijden te stimuleren heeft de overheid ze flink gesubsidieerd', stelt Van Veldhoven. Tot 2020 komen er volgens haar circa 75 duizend van op de particuliere markt. In het buitenland zouden ze gretig aftrek vinden. 'Het zou zonde zijn van al dat overheidsgeld als we die moderne schone auto's niet in Nederland zouden houden.'

Om die uittocht te vermijden stellen D66 en PvdA voor dat de batterij van elke elektrische auto een gegarandeerde levensduur krijgt. 'Want onzekerheid over de betrouwbaarheid van de batterij weerhoudt particulieren van de aanschaf van een tweedehands elektrische auto.' Is de batterij versleten voor een op een certificaat vastgelegde levensduur is verstreken, dan kan de elektrische rijder een nieuwe laten monteren, zo is het plan.

Hoe D66 en PvdA de elektrische auto willen stimuleren

• Levensduur batterij garanderen
• Laadplek binnen 25 kilometer
• Lagere parkeertarieven
• Gebruik busbanen
• Geen tol, lagere veertarieven
• Eigen type nummerbord
• B-rijbewijs toestaan voor elektrische bestelauto’s
• Alle auto’s van de overheid elektrisch
• Vanaf 2020 alleen volledig emissieloze bussen, taxi's en bestelbusjes in de binnenstad
• Overheid moedigt gebruik elektrische deelauto aan

'Op zichzelf een zinnig idee', reageert onderzoeker slimme mobiliteit Carlo van de Weijer van de TU Eindhoven. 'Dit kan helpen om elektrisch rijden op te starten. Op den duur kan dat immers een zelfonderhoudend systeem zijn.' Een andere impuls ziet Van de Weijer in een tijdelijke aanschafsubsidie voor particulieren die een elektrisch tweedehandsje kopen. 'Teleurstellend dat D66 en PvdA daar niet voor kiezen. In de ons omringende landen zie je dat wel.'

Volgens de twee partijen blijkt uit onderzoek dat zo'n aanschafsubsidie niet werkt. D66 en PvdA willen liever drempels en vooroordelen rondom elektrisch rijden wegnemen. Zo moet er minstens één oplaadpunt iedere 25 kilometer komen en dienen eigenaren van elektrische auto's minder voor parkeren te betalen. Ze moeten bovendien net als taxi's over de busbaan kunnen. 'Dat moet een tijdelijke maatregel zijn', waarschuwt Van de Weijer, 'anders zou dit snel aan het eigen succes ten onder kunnen gaan.'

Aanvullingen en verbeteringen: 'Het volledig opladen van een auto kost hooguit 8 euro aan stroom. Evenveel kilometers rijden op benzine kost je circa 70 euro', zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven in bovenstaand artikel. Van Veldhoven bedoelde volgens haar woordvoerder evenwel de kosten voor een volledig opgeladen elektrische auto te vergelijken met de prijs van een volle benzinetank. Daarmee zijn echter niet evenveel kilometers af te leggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden