El mundo personal

HET IS ZO langzamerhand steeds duidelijker dat we aan de vooravond staan van een revolutionaire turnaround in onze society. Cultuurfilosofen spreken over het post-infocom tijdperk, maar steeds vaker wordt de term el mundo personal gebruikt....

Je kunt, zo zeggen sommige taalpuristen, gewoon persoonlijke wereld zeggen, maar dat covert de nieuwe trends gevoelsmatig toch niet echt. Het is nu moeilijk te imagine, maar in het begin van de vorige eeuw verzetten zich ook heel veel mensen tegen termen die we nu gewoon Nederlands vinden, zoals deleten en saven. Het Español is nu eenmaal het Engels als de mondiale lingua franca aan het vervangen

In el mundo personal is het directe, persoonlijke contact tussen mensen de belangrijkste resource. De Spaanstalige wereld neemt hier het voortouw. Natuurlijk is dat mede dankzij de brein drein uit de Verenigde Staten, vooral sinds door een rechterlijke uitspraak iedere vorm van seksueel contact zonder schriftelijke toestemming vooraf van de ander, als potential sexual abuse werd gekwalificeerd. De sociale psychologie is de wetenschap van de toekomst, want daardoor kunnen mensen weer leren hoe ze gewoon met elkaar moeten omgaan en hoe ze bijvoorbeeld non-verbale signalen kunnen herkennen.

Natuurlijk weet ik ook wel dat veel mensen hier sceptisch tegenover staan. Waarom zou je in vredesnaam mensen en persona ontmoeten of met hun zaken doen wanneer je dat ook via e-mail kunt doen? Moet je dan echt hun lichaamsgeuren opsnuiven wanneer dat niet per se hoeft?

Maar er lijkt sprake van een hausse die niet is te stuiten. De cervecerias en bares schieten als paddestoelen uit de grond. Het zijn ruimtes waarin zich een barra bevindt, waarachter mensen staan die je tegen betaling eten en drinken verschaffen. Je kunt hier deals maken, via persoonlijke contacten, het laatste nieuws horen, en tegelijk wat drinken en wat tapas eten. En dat alles tegelijk! Veel zakenlieden zijn razend enthousiast.

Was het tot dusver nog zo dat communication via e-mail altijd wat omslachtig verliep, omdat je die attachments altijd uit moest printen om ze goed te kunnen lezen. En dat moest iedereen doen die naar die vergadering ging. In de nieuwe mundo personal gaat dat veel eenvoudiger, want in één enkele imprimeria worden in één keer alle exemplaren gedrukt en vervolgens verstuurd via de correos - in goed Nederlands: de mail.

Was het tot voor kort zo dat je om een boek te kopen je de computer moest opstarten, moest connecten met internet, een tijd moest searchen voor je de boekhandel had gespot, en vervolgens de hele website van de boekhandel moest scannen voor je het boek had gevonden. Nu is een call via Telefonica genoeg, en het boek ligt de volgende dag bij je thuis. Je kunt zelfs speciale librerias bezoeken waar je books kunt zien en vasthouden!

Zo nu en dan word ik wel wat ziek van al die Spaanse termen, maar ja, dat schijnt onvermijdelijk te zijn. Ik troost mezelf dan met de gedachte dat ook voor de wetenschap de baten zo groot zijn. Decennialang moest je via de omslachtige procedure je wetenschappelijke artikelen orderen via allerlei online publishers, en vervolgens je artikel downloaden en uitprinten. Nu kun je een zogeheten suscripcion nemen op zogenoemde revistas scientificas, en dan krijg je zomaar elke maand een hele bundel met de meest recente wetenschappelijke artikelen op je bureau bezorgd!

Papierproductie is de groeimarkt. Pas ging het Areas Vacios naar de beurs. Het bedrijf beschikte nog alleen maar over volkomen lege terreinen met de bedoeling daar bomen op te planten. De koersen op de eerste dag explodeerden.

Winkelen zal ook steeds gemakkelijker worden. Tot voor kort kon je alleen nog via internet bij een virtual shop je etenswaren bestellen, en dan maar hopen dat je net at home was wanneer ze die kwamen deliveren.

Nu komen er allerlei tiendas, waar je de producten die je wilt hebben, kunt zien, ruiken en voelen. Beursanalisten voorspellen dat deze tiendas een grote toekomst tegemoet gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden