'El Al is onschuldig, de enquête zal onze naam zuiveren'

'Wij hebben geen speciale positie op Schiphol, ik weet niet waar die verhalen vandaan komen', zegt ARNON ASHEROV, de hoogste El Al-man in de Benelux....

MARC VAN DEN BROEK; STIEVEN RAMDHARIE

HIJ HEEFT duidelijk geen zin om er omheen te draaien: natuurlijk heeft twee weken Bijlmer-enquête invloed op El Al, op het personeel en op het imago van Israël. 'Ik zal niet liegen, dit zijn zéker geen gemakkelijke tijden', zegt El Al-general manager Arnon Asherov (47) in zijn Amsterdamse kantoor. Het personeel probeert gewoon zijn werk te doen, maar elke dag zijn er weer de beschuldigingen.

'We krijgen faxen van mensen die ons veroordelen maar nog meer faxen van anderen die ons steunen. In Israël maakt men zich ongerust want er is altijd een sterke band geweest tussen beide landen. Ik hoop dat in Nederland uiteindelijk het onderscheid wordt gemaakt tussen feiten en geruchten. Ik ben ervan overtuigd dat na deze enquête onze naam gezuiverd wordt. El Al is onschuldig.'

Het liefst had hij een persconferentie gegeven, om veel zaken recht te zetten. Maar Asherov moet zich dezer dagen inhouden. 'We willen niet beschuldigd worden dat we de enquêtecommissie beïnvloeden.' De afgelopen twee weken heeft hij zoveel gehoord en gelezen. Over de explosieve lading bijvoorbeeld van de ramp-Boeing. Vorige week waren er de berichten over El Al-vliegtuigen die niet luchtwaardig waren maar toch van Schiphol vertrokken.

Die laatste beschuldiging kwam notabene van zijn eigen onderhoudsman, C. Gaalman. 'Bij El Al is het niet de praktijk dat onderhoudsmensen papieren moeten tekenen tegen hun geweten in. Als hij het niet wil, kan hij weigeren. Hij kan naar zijn supervisor stappen. Die neemt de verantwoordelijkheid over', bezweert Asherov.

Toch, het verhaal van Gaalman werd vorige week ondersteund door een El Al-collega. Asherov haalt zijn schouders op. 'De Boeing was in prima staat toen hij in 1992 vertrok. Als het om onderhoud gaat, behoort El Al tot de top van de wereld. Wij hebben een goede naam, we doen zelfs het onderhoud voor andere maatschappijen. U denkt toch niet dat we zulke risico's nemen? Een vliegtuig is geen auto.'

De vorige week uitgelekte tape, waarin een El Al'er de luchtverkeersleiding vertelt over de gevaarlijke stoffen aan boord én

tegelijk aandringt op geheimhouding, was ook voor Asherov een verrassing. De tape is toch een bewijs dat El Al het liefst een cover

up wilde?

Nou, nee, zegt N. Klieman, de woordvoerder op het El Al-hoofdkantoor in Tel Aviv, die Asherov dinsdag terzijde staat. 'Waarom zouden we dan vertellen over de gevaarlijke stoffen? Dat is toch niet logisch? Ons beleid is altijd geweest om volledig mee te werken aan het onderzoek in Nederland. Twee uur na de ramp waren alle El Al-papieren bij de autoriteiten. We wilden opening van zaken geven.' Het tweetal is verbaasd. De 'gekke dingen' die ze in de Nederlandse kranten lezen over de geheime vracht die de Boeing vervoerd zou hebben. El Al die een dubbele boekhouding erop na zou houden. Allemaal onzin dus?

Klieman: 'Toen het toestel op Schiphol landde, waren er explosieven aan boord voor boorwerkzaamheden. Maar dat is uitgeladen. In de lading die naar Tel Aviv ging, waren reserveonderdelen voor F-15's en

raketten. Maar dat is geen geheim. In de vrachtbrieven staan ze keurig vermeld.'

Asherov: 'Het is echt belachelijk wat er wordt gezegd. Iemand beweert

iets, maar wat blijkt dan? Dat hij het weer van een ander heeft'. En die twintig ton vracht dan die nog steeds onbekend is? De manager spreidt vermoeid de handen. 'We kennen niet de gehele lading. We werken op basis van vertrouwen met onze verladers. In sommige pallets

zaten goederen van wel honderd expediteurs. We hebben bij de verladers geprobeerd erachter te komen vragen wat ze met het vliegtuig verstuurd hebben. Niet alle papieren zijn toen boven water gekomen. Daar kunnen wij niets aan doen.'

Ook de speciale positie van El Al op Schiphol wordt met klem ontkend.

Asherov: 'Misschien lijkt dat zo omdat we zo'n kleine maatschappij zijn en toch veel vluchten op Schiphol uitvoeren. Maar als wij een fout begaan, worden wij net als andere maatschappijen gestraft.'

Marc van den Broek Stieven Ramdharie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden