EK-titel is ons nauwelijks iets waard

AMSTERDAM - Mocht de Europese voetbaltitel komende zomer te koop zijn, dan zouden de inwoners van Engeland hier de hoogste prijs voor willen betalen: bijna 10,5 miljard euro. Met 10,2 miljard euro zijn alleen Italiaanse fans ook bereid een dusdanig hoog bedrag te betalen. Nederlanders vinden het binnenhalen van de Europees Kampioenschap nauwelijks meer waard dan 500 miljoen.


Dit blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo over de relatie tussen voetbal en economie, uitgevoerd in opdracht van ING. Per land dat deelneemt aan het EK ondervroeg het bureau minimaal duizend inwoners.


Slechts eenvijfde van de Nederlanders is bereid een Oranjesucces te kopen, voor gemiddeld 186 euro. Dat is omgerekend 39 euro per inwoner: veel minder dan 47 euro bij het wereldkampioenschap twee jaar geleden, maar hoger dan de 30 euro bij het vorige EK.


In vergelijking met andere deelnemende landen scoort Nederland laag. Ieren willen met bijna 300 euro de hoogste prijs betalen voor de titel. Engelsen, Grieken en Italianen hebben omgerekend er meer dan 150 euro per inwoner voor over.


Op het gebied van de aanschaf van shirtjes, sjaaltjes en andere supportersartikelen staat Nederland zelfs op de laatste plaats van alle deelnemende landen: meer dan 4 euro wil de gemiddelde Nederlander er niet aan uitgeven. Een mogelijke verklaring hiervoor is volgens ING het in verhouding grote aantal gratis oranjegadgets bij aankoop van producten.


Volgens ING is er een duidelijke parallel tussen voetbal en economie, vertelt Simon Kuper, een bij het onderzoek betrokken sportjournalist. 'Voetbal is een schitterende sector om economische rationaliteit te toetsen', aldus Kuper.


Een voorbeeld hiervan is het verhogen van risico na verlies: staat een team achter, dan zal het nog harder proberen niet te verliezen. Dat het risico op tegendoelpunten daarmee groter wordt, haalt weinig uit. Dit lijkt op de drang van beleggers om na een dip op de beurs nog agressiever te beleggen.


Net als voetballers willen beleggers in onzekere tijden vaak te snel actie ondernemen, stelt Charles Kalshoven, hoofdeconoom van ING.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden