Column

Eindigt drama Ahold als blijspel?

Met een beurskapitalisatie van 28 miljard euro en een omzet van 67 miljard behoort Ahold Delhaize nu tot de zes grootste ondernemingen van Nederland. Maar met 50 miljoen klanten per week in elf landen en 375 duizend werknemers in 6.500 filialen is het ook het Nederlandse taalgebied ontgroeid.

Met een gongslag wordt het startsein gegeven voor handel in het aandeel Ahold Delhaize.Beeld anp

Ahold Delhaize is de vijfde supermarktketen van Europa en vierde van de VS. Alleen de thuishaven is Nederland. En de bestuursvoorzitter heeft de oer-Hollandse naam Dick Boer, hoewel hij voortaan op kantoor alleen nog de voertaal Engels mag spreken.

Dat is niet gek voor een bedrijf dat ruim tien jaar geleden te boek werd gesteld als het Drama Ahold. In het voorjaar van 2003 was het bedrijf op sterven na dood. De obligaties van het bedrijf waren door Standard & Poor's afgewaardeerd tot 'junk'. Met een schuld van 12 miljard euro hing een faillissement in de lucht. De kans daartoe werd door de markt toen geschat op fiftyfifty. Als gevolg van een enorm boekhoudschandaal dreigde de totale vernietiging van het 115 jaar oude levenswerk van de Zaanse grootgruttersfamilie Heijn. 'Ik voel mij zwaar verneukt', luchtte de toen 76-jarige Appie Heijn tegen de verslaggever van deze krant zijn hart.

Ahold overleefde met hulp van de fictieve filiaalhouder Harry Piekema waar zoveel andere (Enron, WorldOnline, Getronics) in die tijd aan het gerommel ten onder gingen. Pas twee jaar geleden kon dankzij een schikking van 215 miljoen euro in de VS een streep worden getrokken onder het schandaal. Vijf jaar daarvoor was de hoofdsjoemelaar, de megalomane bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven, er al genadig afgekomen met een boete van 30 duizend euro.

Inmiddels is Ahold herrezen dankzij de fusie met Delhaize en zelfs groter dan het ooit onder de Heijns en onder Van der Hoeven is geweest. De eretitel Koninklijke is behouden gebleven en is als kroontje op een Belgische leeuw gezet. Als de in 2011 overleden Heijn zich nog een keer in zijn graf mag omdraaien is het dit keer de goede kant op. Met Peapod heeft de combinatie de grootste online supermarktketen in de VS, terwijl Bol.com in Nederland vorig jaar ook 30 procent groeide in dit land.

Het nieuwe logo van Ahold Delhaize.Beeld anp

Het is ook een grensoverschrijdende fusie waarin de Nederlanders een keer een overwicht hebben in tegenstelling tot die van Air France KLM of Tata Steel Europe waar respectievelijk de Fransen en Engelsen er met de bal vandoor gingen.

De Nederlanders kunnen laten zien dat zij niet alleen uit zijn op de kas van hun fusiepartners. Er is ook een andere situatie. In dit geval is de kleinste niet de meest rendabele. De Nederlandse Albert Heijnketen is efficiënter dan het Belgische Delhaize.

Soms kan een bedrijfsdrama als een blijspel eindigen in plaats van tragedie. Voor Dick Boer, en zijn opvolgers is het zaak niet dezelfde fout te maken als Van der Hoeven.

In het echte leven is de afloop van het laatste bedrijf altijd onzeker.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden