Eindelijk verlost van die ellendige cijferbrij

Hoe moeilijk kan het zijn

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: 20 toetsaanslagen

Foto de Volkskrant

ING laat in een reclame weten dat je tegenwoordig in zijn app via een QR-code kunt betalen en daardoor met 20 toetsaanslagen minder toe kan. In plaats van het bedrag en de IBAN-code in te tikken kun je de QR-code op het computerscherm scannen met je telefoon en hoppa, betaling gedaan.

Toetsaanslagen zijn inderdaad een veelgebruikte manier om gebruiksgemak uit te drukken. Vooral als hoger management zojuist gebruiksgemak heeft ontdekt wil het nog weleens roepen dat 'dit toch gewoon in drie kliks zou moeten kunnen'. Alleen is toetsaanslagen of kliks een nogal beperkte manier om gebruiksgemak uit te drukken.

Bij gebruiksgemak speelt niet alleen het aantal kliks een rol, maar bijvoorbeeld ook of mensen snappen wáár ze op moeten klikken en hoeveel tijd er tussen kliks zit. Neem het boeken van een vliegticket. Daarbij zou je volledig in kunnen zetten op het besparen op kliks en álle opties in één scherm zetten. Verdeel je de opties echter over een aantal schermen, dan komen er misschien kliks bij om van scherm naar scherm te komen, maar dan hebben gebruikers meer overzicht en kunnen ze dus makkelijker keuzen maken. En ze vóélen zich waarschijnlijk zekerder van hun zaak.

Veel kliks kan duiden op een te groot aantal handelingen, maar dat is niet per definitie zo. In het geval van de ING-app lijkt de claim wel te kloppen, want hier wordt een aantal handelingen (toetsaanslagen) vervangen door het scannen van de QR-code: het wordt geautomatiseerd. En die vervangende handeling is behoorlijk intuïtief, dus per saldo ga je er inderdaad op vooruit.

Foto de Volkskrant

Alleen gaat ING wat mij betreft voorbij aan het grootste voordeel van betalen via een QR-code. Dat is niet dat het aantal toetsaanslagen afneemt, maar dat je geen fouten meer kunt maken. Niet meer per ongeluk een nulletje te veel in het bedrag, niet meer intens geconcentreerd naar die IBAN-cijferbrij staren omdat je vreest één cijfertje verkeerd in te tikken en alles over te maken naar de Bermudabriehoek.

Maar goed, 'nooit meer fouten maken in die IBAN-code die we u in de maag hebben gesplitst', dat doet het toch misschien iets minder goed in een reclame.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over