Eindelijk naar huis met de nachtmetro

David Brown staat zaterdagnacht om kwart voor drie op het metrostation van Victoria. De vijftiger is de enige ondergrondse nachtbraker met een stropdas. Hij is op weg van Knightsbridge, waar hij werkt als privéchauffeur, naar Seven Sisters, Noord-Londen, waar hij woont. 'Normaal gesproken moet ik enkele uren wachten op de eerste metro, zeker op zondag, maar nu kan ik meteen naar huis,' zegt Brown, die een Rijksmuseum-tas vasthoudt,  'Het is geweldig. Waarom ze het niet eerder hebben ingevoerd is me een raadsel.'

Beeld Thijs WassinkLundgren

Londen heeft dit weekeinde de grootste nachtelijke omwenteling beleefd sinds de verruiming van de openingstijden van de kroegen, elf jaar geleden. De Central Line en de Victoria Line, de drukste lijnen van het 153 jaar oude metronetwerk, rijden sinds vrijdag ook 's nachts en zullen dat elk weekeinde blijven doen. Om de tien of twintig minuten komt er een trein. Over enkele maanden zullen de Jubilee, de Northern en de Piccadilly volgen. Dat laatste is vooral handig voor passagiers die laat arriveren op of vroeg vertrekken van luchthaven Heathrow.

De metropool volgt het voorbeeld van Berlijn, Kopenhagen en Stockholm, terwijl New York al sinds 1904 een 24-uurs metro heeft. De 'tube' was in de nacht van oudsher het domein van muizen, onderhoudsmonteurs en horrorfilms als Death Line en Creep. Het einde van de nachtrust zat eraan te komen. De druk was te groot. Sinds 2000 is het aantal reizigers in het weekeinde met 70 procent gestegen. Het teut rennen - niet zelden op hoge hakken - naar de laatste trein werd als een relikwie uit de vorige eeuw gezien.

Dat 's werelds meest bruisende stad achterliep wekt verbazing. 'Hoe gingen mensen hier naar huis na het stappen dan?' vraagt Meriam Khalil, een Weense studente medicijnen die met vrienden uit is geweest in de Prince of Wales in Brixton en geniet van de nachtelijke rit. 'Zonder metro lijkt het me een hele reis naar de andere kant van Londen.' Khalil is een van de 100 duizend passagiers die de nachtmetro hebben genomen. Het Londense transportbedrijf verwacht dat de opbrengst hoger zal zijn dan de kosten.

Hoe vervoerde uitgaand Londen zich voorheen? Met taxi's en nachtbussen. En bijbehorende ergernissen 'Het kostte me drie trage nachtbussen om terug naar West-Norwood te gaan. Met de taxi ben je al gauw drie tientjes kwijt. Deze ondergrondse rit scheelt me daarom tijd of geld', zegt de 27-jarige Djamel Abina, die muziekconcerten organiseert in de punkclub T-chances in Tottenham, 'Het is ook geweldig voor ons publiek. Met Boris Johnson ben ik het nooit eens geweest, maar dit was een briljant idee, moet ik toegeven.'

Beeld Thijs WassinkLundgren
Beeld epa

De drooglegging van de metro

De invoering heeft wel de eerste maatregel ondermijnd die Johnson als burgemeester genomen had: de drooglegging van de metro. Sommige coupés doen dienst als after lounge waar wodka en whisky wordt geschonken. Anderen lijken meer op slaapwagons, wier passagiers op eindhaltes als Brixton of Ealing worden gewekt door perronwachters. Op Holborn zit een groep olijke jongeren een driegangenmenu van McDonalds te verorberen. Een halte verder fatsoeneert een aangeschoten blondine de decolleté van haar dronken vriendin.

Op het drukke Oxford Circus, waar de twee lijnen elkaar ontmoeten, staat een kwieke spoorwegagent Chris Horton. 'We hebben 100 man ingezet, maar er zijn amper incidenten,' zegt de 'superintendent'. Dan wordt hij aangesproken door Lee Trayling, die met zijn vrouw en twee jonge kinderen op weg is van Tenerife naar zijn woning in Aylesbury, een stad boven Londen. Ze hopen de Bakerloo te kunnen nemen, maar krijgen te horen dat deze lijn niet uitverkoren is. 'Zul je zien, rijden er eindelijk metro's zijn het net de verkeerde,' lacht Lee.

Beeld afp

Nachtburgemeester

Het bedrijfsleven is enthousiast. Supermarktconcern Tesco zegt bijvoorbeeld van plan te zijn zeven vestigingen bij metrohaltes ook 's nachts open te stellen. Ook de culturele sector lijkt 'the night tube' als een aanwinst te zien. Zo organiseerde de Oostlondense boekwinkel Liberia tijdens het openingsweekeinde een doorwaakte kunstnacht, waarbij onder anderen Martin Scorsese's film After Hours werd getoond. In de komende vijftien jaar zou het nachtnet de Londense economie 8 miljard euro kunnen opleveren, en 500 duizend banen, is de schatting.

De pas aangetreden burgemeester Khan speelt met het idee om in navolging van Amsterdam een nachtburgemeester te benoemen, een geste voor de 24 hour party people van Londen. Dat hoeft niet per se van de chauffeur Brown. Hij blijkt een andere wens te hebben. 'Tijdens mijn eerste nachtrit was het erg lawaaierig in de metro en de coupé hing vol met dampen van elektronische sigaretten. Na mijn werk wil ik vooral rust. Misschien is een stiltecoupé een idee? Maar goed, ik ben al lang blij dat ik 's nachts eindelijk snel naar mijn bed kan.'

Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden