Eindelijk is een taboe doorbroken

Met het voortreffelijke verhaal 'Wat is de Bavaria-weg waard?' van Sander Heijne en Sybren Kooistra (Binnenland, 12 september) lijkt het decennialange taboe doorbroken van het honderden miljoenen verslindende wegenbouwproject van de Ruit om Eindhoven en Helmond.


Honderden miljoenen zijn in asfalt en beton gegoten om het doorgaande verkeer aan de westkant van Eindhoven te bundelen. Met succes: Eindhoven is van de file top-10 af.


Waar gedeputeerde van Heugten bij zijn Ruitplannen geen kosten- en batenanalyse nodig vindt, 'zoiets is een feestje van het Rijk', en een kritisch rapport over te hoge bevolkings-, werkgelegenheids- en mobiliteitsverwachtingen tegenover te lage kostenberekeningen afdoet met 'niemand heeft een glazen bol', gaat hij zelf niet anders uit dan van aannames die niet meer van deze tijd zijn. Zie de cijfers van het Centraal Planbureau inzake vergrijzing, krimp en mobiliteit.


Minister van Verkeer en Waterstaat Drees jr. schrapte begin jaren zeventig een rechtstreekse snelweg van Den Bosch naar Weert dwars door groen Oost Brabant. Als toen niet zo'n revolutionaire stap gezet was hadden het Groene Woud en de Strabrechtse Heide zich nooit ontwikkeld tot de unieke landschappen die ze nu zijn. Dit alles tegen het zere been van de Ruitdenkers aan de oostkant van Eindhoven.


Alle cijfers wijzen uit dat door een 'ruit' het woon-werkverkeer, het leefklimaat en natuur en landschap ernstig worden gehinderd en verstoord.Er zijn betere doelen voor 259 miljoen rijksgeld.


Kees Lütkemeijer, Helmond

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden