Eindelijk, de Tour is op Corsica

Nog nooit reed het Tourpeloton over Corsicaanse wegen. De organisatie durfde de logistieke uitdaging niet aan. Lastige bestuurders, weinig hotelkamers. Toch gaat het zaterdag gebeuren.

PORTO-VECCHIO - De burgemeester van Porto-Vecchio glundert van oor tot oor en volgt met zijn blik de langs schrijdende Thomas Voeckler. 'C'est Titi', zegt Georges Mela op fluistertoon, refererend aan het koosnaampje van Frankrijks populairste renner.

Voeckler is deze middag gekleed in de vormeloos grijs joggingpak. Achter hem kabbelen in de haven de luxe jachten op de Tyrreense zee. Titi is voorbestemd om de derde en laatste etappe te winnen bij het historische bezoek van het peloton aan het eiland, in Calvi. En misschien pakt hij daar ook wel de gele leiderstrui, de trui die voor de gelegenheid de schaduw meekreeg van het morenhoofd, de beeltenis die ook de vlag van Corsica siert.

Dat is best een mooie eer, vindt ook Mela. Maar hij laat die graag aan zijn confrater in Calvi. De vier grootste pleisterplaatsen van Corsica hebben de taken eerlijk verdeeld. Bastia krijgt zaterdag de eerste geletruidrager op Corsica; Ajaccio - geboorteplaats van Napoleon - op maandag de meest feeërieke aankomst, Calvi is finishplaats van de lastigste etappe en in Porto-Vecchio krijgt dus de belangrijkste plek in de wielergeschiedenis van het eiland.

Zaterdag wordt daar het laatste hiaat in het routeboek van de ronde gedicht. Corsica was in 110 jaar koers de enig overgebleven regio in Frankrijk die nimmer de Tour mocht ontvangen. Onmogelijk, oordeelde de toenmalige directeur Jacques Goddet beginjaren zeventig toen hem werd gevraagd of hij een bezoek wilde overwegen. Hij lachte er ook nog hard bij. Te veel problemen, reageerde Jean-Marie Leblanc jaren later eveneens.

En wat zou er zijn gebeurd als Christian Prudhomme eind jaren tachtig niet was aangenomen bij de Franse televisiezender La Cinq bij het wekelijkse voetbalprogramma Téléfoot? Bedenker en presentator was de Corsicaan Pierre Cangioni, in 1938 geboren in Bocognano. Cangioni was jarenlang de drijvende kracht achter de Corsicaanse lobby. Toen Prudhomme, inmiddels Tourdirecteur, en zijn voormalige mentor, inmiddels met pensioen, elkaar wederom tegen het lijf liepen tijdens een reünie, was het snel geregeld.

Er bleven er nog wel een paar vragen over. De plaatselijke notabelen moesten samenwerken, iets wat als onmogelijk werd beschouwd omdat de vier steden wat mentaliteit en ambitie betreft zo verschillen. Het tekort aan hotelkamers moest worden opgelost, hoe zou de hele karavaan de oversteek moeten maken.

Ook de reputatie van het eiland maakte huiverig. Corsica geldt als de meest moordzuchtige regio van Europa. Bij aankomst is het al raak: een dubbele moord in Bonifacio kopt Corse Matin op woensdag. 'De Tour heeft niets te vrezen', verkondigde de organisatie eerder al. De aloude onafhankelijkheidsstrijd zou niet meer via geweld worden gevoerd.

Twee dagen voor de eerste etappe blijkt dat Corsica bereid was veel kunstgrepen uit te halen om nog meer toeristen naar het eiland te lokken. In de haven van Porto-Vecchio ligt een veerboot, tien verdiepingen hoog en 171 meter lang, die het gebrek aan vergaderzalen en slaapruimte oplost. Het zenuwcentrum van de Tour vaart van finishplaats naar finishplaats en zet op maandag iedereen in Nice af op het vasteland.

Het île de beauté hoopt 15 miljoen euro aan de Tour te verdienen. Maar in Porte-Vecchio zijn deze middag de terrassen leeg. De oude binnenstad is uitgestorven. Een kok heeft zich buiten op een stoel gezet. Hij zegt dat het wachten is op de echte toeristen. 'Die Tour, dat is werkvolk. Die hebben overdag andere dingen te doen.' Vanaf zaterdagmiddag zal het wel drukker worden in Porto-Vecchio, voorspelt de kok. 'Dat is beter voor onze portemonnee.'

De plaatselijke wielerliefhebber denkt daar niet aan. Die haalt herinneringen op aan Pierre Bordigoni, in 1910 de eerste Corsicaanse deelnemer. 26 clubs en 900 renners met een licentie telt het eiland. De enige (voormalige) prof, Dominique Bozzi, heeft de verantwoordelijkheid gekregen een opvolger klaar te stomen. 'De Tour zal als een springplank fungeren. Dit is het moment om door te drukken.'

Bozzi heeft een budget beschikbaar van 1 miljoen euro. Hij is er ook in geslaagd de Ronde van Corsica na jaren afwezigheid weer op de profkalender te krijgen, in september 2014. En daar willen ze Titi, bij gebrek aan Corsicaanse kanshebbers, ook best als eindwinnaar.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden