Einde van een dwaalweg

De reiziger is beter af wanneer één partij de regie heeft over treinen en het spoorbeheer.

De NS wil wel weer samen met spoorbeheerder ProRail, zo maakte topman Bert Meerstadt vrijdag bekend in de Volkskrant. Aan de ellende op het spoor komt volgens hem pas een einde wanneer de bedrijven weer zijn samengevoegd. Oftewel, wanneer de NS de spoorbeheerder feitelijk inlijft.


Meerstadt haakt met zijn uitspraken aan bij het uitdijend gezelschap van tegenstanders van de scheiding tussen spoorvervoer en -beheer. Het afgelopen decennium hebben treinreizigers al aan den lijve ondervonden dat de verwachte zegeningen van de markt uitbleven. Vertragingen, omleidingen en anderszins verstoorde dienstregelingen zijn aan de orde van de dag.


Na de extreme chaos op het spoor van deze winter zeiden ook managers van NS en ProRail voor het eerst hardop dat de scheiding tussen beide bedrijven op een fiasco is uitgelopen. Ook in de Tweede Kamer wordt in toenemende mate getwijfeld aan een goede afloop. Wat de Kamer betreft zijn er twee oplossingen: samenvoegen of nationalisering van ProRail.


Meerstadt voelt uiteraard meer voor het eerste omdat de NS het dan voor het zeggen krijgt. Dit zou volgens tegenstanders schadelijk zijn voor de verdeling van de capaciteit op het spoor over andere spoorberijders als Arriva of het goederentransport. Voor de reiziger echter zal het een zegening zijn.


Met één baas over treinen en spoor zullen de neuzen eindelijk weer dezelfde kant op komen te staan en kan de efficiëntie verbeteren. Over de verdeling van de capaciteit kan een onafhankelijke partij zich ontfermen. Daarvoor hoeft de krampachtige scheiding niet in stand te worden gehouden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden