REPORTAGE

Einde van Amsterdams hoofdpijnproject is in zicht

Het is maar een klein ritje voor een mens, maar een groots moment voor de gemeente Amsterdam. Woensdagochtend rijdt er zowaar een metro op volle snelheid over een stukje Noord-Zuidlijn. Tussen kopstation 'Noord' en de eerste stop Noorderpark trekt de 120 meter lange slang eerst geruisloos op, tikt even de 80 kilometer per uur aan en komt na een minuut weer tot stilstand op de halte. En dan weer terug.

Een metro rijdt door de tunnel van de Noord/Zuidlijn.Beeld anp

De metro rijdt in principe volledig zelfstandig, al blijft een bestuurder nodig die een druk op de knop geeft als het gevaarte mag gaan rijden en zo nodig kan ingrijpen. Alle kabels en software die voor zo'n besturingssysteem nodig zijn worden sinds enkele weken in Noord getest op het bovengrondse deel van het tracé. Later dit jaar duikt de metro het IJ onder, richting het zuiden waar diep onder de grond nu nog volop wordt gewerkt rondom de stations.

Zo komt dan toch echt het einde in zicht van een Amsterdams hoofdpijnproject, na ruim veertien jaar bouwen en een kostenoverschrijding van 1,7 miljard euro. De verwachting is dat de eerste reizigers dan in oktober 2017 zullen instappen. Een definitieve opleverdatum wordt deze zomer bepaald.

Afgeteld

In stadsdeel Noord wordt inmiddels hardop afgeteld. Makelaars prijzen de nog relatief goedkope huizen aan die 'binnenkort' op loopafstand liggen van 'station Noord', zodat je 'straks' binnen tien minuten op Centraal Station staat.

Noord snakt ook naar betere verbinding met het zuidelijk deel van de stad. Onder druk van de hoge huizenprijzen en het gebrek aan ruimte in andere delen van Amsterdam zijn er afgelopen jaren steeds meer yuppen komen wonen tussen de autochtone veelal arme Noorderlingen. Ook is er steeds meer bedrijvigheid. Grote bedrijven en horeca, zoals filmmuseum Eye, maar ook veel kleine creatieve bedrijfjes. En de komende tijd zet die ontwikkeling door. In mei wordt bijvoorbeeld de geheel gerenoveerde Shell-toren opgeleverd en binnen tien jaar verrijzen er vijftienduizend extra huizen in het stadsdeel.

Door de groeiende en veranderende bevolking, is het 's ochtends dringen geblazen aan de oevers van het IJ. Als sardines persen forenzen zich met hun fietsen op de drie ponten die heen en weer varen.

Het station van de Noord/Zuidlijn op het Rokin, november 2015.Beeld anp

Nieuwe plannen

De Noord-Zuidlijn kan die druk misschien iets verlichten, maar lang niet genoeg, zegt vervoerswethouder Pieter Litjens (VVD), die ook in de metro is gestapt. 'Fietsers mogen bijvoorbeeld in de spits niet in de metro. En het is nog maar de vraag of dat straks buiten de spits wel mag. Want de stations liggen erg diep en zijn niet geschikt om veel fietsen te verstouwen.' Dus terwijl de lijn nog niet eens af is, is Litjens inmiddels alweer met nieuwe plannen bezig zodat meer mensen het IJ kunnen oversteken. Op korte termijn te beginnen met grotere ponten. Op de iets langere termijn wil hij twee bruggen laten bouwen.

In haar werkkamer met uitzicht op het toekomstige station 'Noord' is Coby van Berkum, voorzitter van bestuurscommissie Noord (PvdA) een tevreden mens. 'Er is afgelopen decennia vanuit ons stadsdeel al heel vaak om een brug gevraagd. Maar dat was steeds te duur en onhaalbaar. Nu ontwikkelt het zich hier zo goed dat ze nu ook aan de andere kant van het water zien dat het nodig is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden