Einde dreigt voor laatste onafhankelijke nieuwszender op Hongaarse radio

Het leven van de laatste onafhankelijke nieuwszender op de Hongaarse ether, Klubrádió, hangt aan een zijden draadje. Donderdag wees de nationale mediaraad de licentieaanvraag van de zender af. De leiding van de radiozender heeft twee weken om in beroep te gaan tegen dat besluit.

Een Klubrádió-studio in Boedapest op 9 februari. Sinds 14 februari is de zender alleen nog online te beluisteren. Beeld Bernadett Szabo / Reuters
Een Klubrádió-studio in Boedapest op 9 februari. Sinds 14 februari is de zender alleen nog online te beluisteren.Beeld Bernadett Szabo / Reuters

De afwijzing is de nieuwste wending in een soap die al maanden voortsleept, en volgens critici symbolisch is voor de wankele persvrijheid in Hongarije. Een toenemend aantal kranten, webkanalen en tijdschriften is de voorbije jaren opgekocht door oligarchen uit de kring van premier Viktor Orbán, waarna de berichtgeving veelal 180 graden draaide. De mediaraad wordt algemeen beschouwd als een verlengstuk van Orbáns kabinet: van de vijf bestuursleden zijn er vier lid van diens ultranationalistische Fidesz-partij, het vijfde was jarenlang advocaat van Orbáns getrouwen.

Volgens de raad is er sprake van mismanagement bij Klubrádió en voldoen de plannen van de programmamakers niet aan de ‘basisvereisten.’ In september 2020 maakte de raad om die reden al bekend dat Klubrádió de licentie verloor. Sinds 14 februari is de zender alleen nog online te beluisteren. Zenderbaas András Arató ging tegen het besluit in beroep en verloor, maar deed daarna opnieuw een gooi naar dezelfde licentie.

Even leken de kansen te keren, toen twee andere kandidaten voor dezelfde etherfrequentie zich terugtrokken. Nu zet de mediaraad er alsnog een streep door. ‘Ik denk niet dat de mediaraad zelf dit soort besluiten neemt’, zei Arató onlangs tegen de Duitse tv-zender Arte. ‘Ze voeren bevelen uit.’

Opvallend is de timing van het besluit: woensdag debatteerde het Europees Parlement nog over de snel krimpende mediavrijheid in Polen, Slovenië en Hongarije, met Klubrádió als voorname illustratie. ‘We blijven de situatie in de gaten houden’, aldus de bevoegde eurocommissaris Vera Jourová tegen het parlement. ‘De realiteit is echter dat de competentie van de Commissie op het gebied van de media heel beperkt is.’

Onafhankelijke kanalen

Klubrádió zendt uit sinds 1999 en is vooral populair onder oudere generaties die links of liberaal stemmen. Politici uit de oppositie kunnen er hun boodschap kwijt en de zender doet aan eigen nieuwsgaring, wat een schril contrast vormt met de meeste andere kanalen op radio en tv, die klakkeloos de lijn van Fidesz volgen.

Hetzelfde geldt voor het print- en onlineaanbod, waar het zoeken is naar de kleine, onafhankelijke kanalen. Onlangs maakte het Hongaarse staatspostbedrijf bekend dat het niet langer dagbladen zal bezorgen, en dat uitgevers daar voortaan zelf voor moeten zorgen. Voor kleine, kritische publicaties betekent dat dat de financiële drempel nog hoger zal liggen. De pro-Orbánkranten daarentegen zijn deel van één rijke stichting met ruim vijfhonderd titels. Op basis van onder meer de verslechterende persvrijheid classificeerde denktank Freedom House Hongarije vorige week als ‘gedeeltelijk vrij’ – de enige Europese lidstaat met dat stempel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden