Eigenlijk zegt KLM: toerist, rot maar op naar Lelystad

KLM-kisten op Schiphol. Beeld anp

KLM slaat wild om zich heen. De luchtvaartmaatschappij ergert zich aan haar partner Air France, die minder winst maakt. KLM zelf doet het vooral goed door (nog) meer geld van haar reizigers te vragen.

Concurrenten die u voor de helft van de KLM-prijs naar Malaga vliegen, moeten volgens KLM wegwezen van Schiphol. Dat het Schipholverkeer slechts voor 21 procent bestaat uit budgetvluchten en je drie kwartier moet lopen voor je bij de Easyjet-terminal bent aangekomen, zijn details waar KLM z'n neus voor ophaalt.

In feite eist KLM een monopolie op voor de zakenmensen die op kosten van de baas naar Tokio, Dubai en Chicago vliegen en moeten de toeristen oprotten naar Lelystad. Laat Schiphol KLM maar verbannen naar Flevoland en de prijsvechters uitnodigen de intercontinentale vluchten voor hun rekening te nemen. Dan hoeven we volgend jaar niet naar Malaga.

Wie is de oogappel van Schiphol?

De nationale luchthaven zit bijna aan het plafond van 500 duizend vliegbewegingen. 'Huismaatschappij' KLM is boos. Zij wil nog groeien, maar Schiphol zou prijsvechters voortrekken. Wat zit de KLM precies dwars? (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden