Eigenaar Italiaans schoenenmerk betaalt facelift Colosseum

Rome verdient het dat zijn symbool in oude luister wordt hersteld, zegt de eigenaar van modemerk Tod's. Hij betaalt de restauratie: 25 miljoen euro. Deze week is het werk begonnen.

Het Colleseum bij nacht. De renovatie moet over 915 dagen 25 procent extra oppervlak bieden aan toeristen.Beeld epa

Drie jaar nadat een akkoord is gesloten voor het opknappen van het Colosseum, zijn deze week de werkzaamheden van start gegaan. Met de financiële steun van schoenenmerk Tod's staat Italiës beroemdste monument de komende drie jaar in de steigers.

De eigenaar van het exclusieve modemerk Tod's, Diego della Valle, betaalt het 25 miljoen euro kostende project. In ruil daarvoor is de zakenman vijftien jaar lang de enige die het symbool van het Colosseum mag gebruiken als logo.

'Drie jaar verloren met gekibbel'
Dat akkoord is omstreden en consumentenbond Codacons heeft zich beklaagd over het restauratieplan van de modebaas. Maar een rechtbank gaf de bond deze zomer ongelijk. Dit najaar verschenen de eerste steigers. 'We hebben drie jaar tijd verloren met gekibbel', zei Diego della Valle deze week bij de lancering van het project.

Het project gaat zeker drie jaar duren. De door voorbijrazend verkeer verkleurde façade zal worden schoongespoten en teruggebracht naar de oorspronkelijke kleur. De hekken die de vele voormalige in- en uitgangen van het Colosseum afsluiten - meer dan vijftigduizend toeschouwers van het klassieke bloedvergieten konden in 10 minuten buiten staan - worden vervangen. De binnenkant en de ondergrondse gangen worden gerestaureerd en naast het Colosseum komt een informatiecentrum. Over 915 werkdagen moet 25 procent extra oppervlak toegankelijk zijn voor toeristen.

Vertrekpunt voor herstel van het land
'Hopelijk kunnen we dit beschouwen als een vertrekpunt voor het herstel van het land', zegt Della Valle. Wanneer het Colosseum valt, zal Rome vallen, luidt immers het oude gezegde. En eind oktober viel opnieuw een brokstuk van het bijna tweeduizend jaar oude symbool van Romeinse superioriteit naar beneden, net als in 2010.

 
De door voorbijrazend verkeer verkleurde façade zal worden schoongespoten en teruggebracht naar de oorspronkelijke kleur
'Het Colosseum is ons beroemdste symbool', aldus Diego della Valle.Beeld anp

Het amfitheater wordt niet meer gebruikt als bron voor bouwmaterialen, zoals na het in onbruik raken van de bloedige spektakels, maar een vallende steen doet volgens Della Valle alle internationale alarmbellen rinkelen en is een ramp voor het Italiaanse toerisme.

'Het Colosseum is ons beroemdste symbool', aldus Della Valle. 'Iedereen die het bekijkt raakt vol bewondering. Toen ik het voor het eerst zag, als kind, was ik ontzettend onder de indruk. Het was het grootste dat ik ooit had gezien en het is een van de weinige dingen die toen ik ouder werd die dimensie heeft gehouden.'

'Premier moet ingrijpen'
De ondernemer zegt het logo van het Colosseum alleen te zullen gebruiken voor zijn stichting Vrienden van het Colosseum en niets terug te vragen voor zijn geld. Maar hij doet wel een dringende oproep aan de Italiaanse premier. 'Letta moet ingrijpen', zegt hij. 'Italië zou er morgen bovenop kunnen zijn als er duidelijke projecten zijn voor het toerisme. Toerisme is geen banaal woord en het is niet waar dat je van cultuur niet kunt eten. Wij hebben hier een rijkdom liggen die geen land heeft. Tijd hebben we alleen niet meer.'

Zondag brokkelde opnieuw archeologisch erfgoed af: een muur van een werkplaats in de historische stad Pompeii stortte in. Toen het onlangs stormde in Rome, stroomde de regen het voor bezoekers gesloten mausoleum van keizer Augustus in. Dat zou worden gerestaureerd, zodat het volgend jaar tijdens het 2.000-jarig jubileum van de sterfdag van Augustus kan worden geopend. De regering heeft er onlangs 2 miljoen euro voor vrijgemaakt, maar dat is te weinig om met de restauratie te beginnen.

Volgens de Italiaanse minister van Erfgoed, Culturele Activiteit en Toerisme, Massimo Bray, groeit het bewustzijn rond het rijke cultureel erfgoed. 'Er wordt zeer ontzettend veel gedaan om het te beschermen', zegt hij. 'Zoals we kunnen zien bij het Colosseum is dat niet altijd eenvoudig.'

 
Wanneer het Colosseum valt, zal Rome vallen
Oud gezegde
Het amfitheater wordt niet meer gebruikt als bron voor bouwmaterialen, zoals na het in onbruik raken van de bloedige spektakels.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden