Eh...welke ook alweer?

Vanaf 9 juli checken alle treinreizigers in en uit. Goed idee? Neen. Even de bezwaren op een rijtje: er zijn meerdere systemen in omloop. Het idee was om met één keer in- en één keer uitchecken het hele land door te kunnen reizen. Dat is niet gelukt.


Nu rijden er verschillende vervoerders op het spoor en bij iedereen moet de reiziger opnieuw inchecken. Het probleem is dat die reiziger zélf uit zijn hoofd moet weten of er een andere vervoerder op het traject zit, Syntus, Veolia, NS, Arriva, Connexxion.


De trein naar Apeldoorn viel uit, ik moest omrijden via Zutphen. Prima. Alleen daar rijdt een andere vervoerder. Pats, 35 euro boete. Een enkeltje Utrecht-Delfzijl? In-en uitchecken in Groningen, want vandaar rijdt Arriva. Niet gedaan? Kassa!


Van Opheusden naar Gorinchem, vijftig kilometer, drie keer in- en uitchecken. Wist ik niet? Weer 35 euro boete.


Ten tweede zijn er verschillende systemen: voor de trein en de metro moet je op het perron inchecken (daarvoor moet je je vaak wel een ongeluk zoeken, bijvoorbeeld omdat de paaltjes alleen op de bovenste verdieping staan), maar in bus en tram daarentegen moet je dat in het voertuig zelf doen. Nu doen die drie verschillende vormen van vervoer met name in Amsterdam dezelfde perrons aan. In de tram gesprongen en moeten constateren dat het toch een metro is? Kassa!


Gelukkig kunnen we altijd klagen. Maar bij wie? Bij Trans Link Systems dat de incheckpaaltjes beheert kun je een klacht indienen, bijvoorbeeld omdat ze niet werkten, zoals mij overkwam. Helaas.


Hiervoor moet ik volgens het antwoordmailtje bij de vervoerder zijn. Eh..welke ook alweer? De vervoerder meldt mij dat hij niet over de infrastructuur van de palen gaan. Ik moet bij Trans Link Systems zijn. Hoe ging het ook alweer met het kastje en de muur? Die gingen niet.


Wim Braakman, Groningen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden