Column

Eet bij La Place, weersta de Wehkamp en koop bij de V&D

Column Harriet Duurvoort

Don't it always seem to go that you don't know what you got till it's gone. Verdorie, het zal niet waar zijn. De V&D op de fles. Te sleets.

Winkelketens als Action en Primark lijken weinig last te hebben van ons online koopgedrag. Beeld anp

Tja. Dat zijn C&A en Peek en Cloppenburg toch ook? Dat belooft wat. De V&D biedt bovendien van alles. Voor de hippere modemeisjes de Mango, voor de carrièrevrouw de Esprit, voor de kekke printmama de Desigual, en zo meer.

Dat je als hipster twintiger centen wil stukslaan op de dure goedjes van Scotch en Soda begrijp ik. Maar hoeveel procent van de bevolking is eigenlijk hipster? Ik schat eigenlijk ten hoogste 10 procent. En Godzijdank. Minstens 80 procent van de Nederlanders is min of meer sleets en oubollig. Een grote markt.

Ons online koopgedrag lijkt de boosdoener. Een somber vooruitzicht. Als iemand die ook al het werkzame leven in online afzondering slijt, vind ik shoppen op zijn tijd eigenlijk gewoon wel leuk.

Maar vooral aan het idee dat er winkels zijn hecht ik. Een zieltogend stadshart als een gebroken gebit vol zwarte gaten is spookachtig unheimisch. Om er woningen van te maken is misschien praktisch, maar saai.

Ik leef inderdaad mee met plekken als Hellevoetsluis of Den Helder, waar naar de V&D gaan eigenlijk een van de weinige dingen is die er überhaupt te doen zijn.

Maar ook in de grote steden loopt het mis. Winkel na winkel valt om. Als het een beetje meezit willen alleen de H&M of de raadselachtig wél winstgevende Primark of Action er wel in gaan zitten.

De sjieke Bonneterie van weleer wordt in de Kalverstraat omgetoverd tot de meen ik vijftigste H&M in het Amsterdamse stadshart. Een plaag.

In de Primark valt een tere ziel ten prooi aan een soort existentiële droefenis. Vervreemding en eenzaamheid in een jeukende megalomane mierenhoop met koopjeskoorts.

Bij de Action is het de ergernis die overheerst. Voordeelketens grossieren voornamelijk in het je het gevoel geven dat je goedkoop uit bent omdat je een uur in de rij staat, en je prullen inslaat uit rommelige schappen onder kil flikkerend tl licht.

De Oost-Europa voor de val van de Muur experience.

En sommige producten zijn gek genoeg even betaalbaar bij gewone, prettige winkels. Waarbij je tenminste nog enige kans hebt dat je wegwerpspul niet door hedendaagse slaven in elkaar is geflanst. Als er nu één reden is om online te shoppen is het de Action. Maar nee. Het is de knusse V&D die het aflegt tegen bol.com.

Het grootste gemis is echter zonder twijfel het verdwijnen van de La Place. Ik biecht u op dat het een gat in mijn leven slaat. Ik ging er minstens eens per week eten met de kleine, omdat ze een geweldige speelzaal hebben bij de La Place in Rotterdam Centrum.

Kom er maar eens om met drukke kindjes in een restaurant te gaan zitten. Het enige alternatief is de MacDonalds. Maar daar doen ze niet aan biozalm en quinoasalade.

Afgelopen zaterdag is het druk in de Rotterdamse La Place. De kok van dienst, een verlegen zwarte jongen, nog maar net uit de puistjes, die moeiteloos tegelijk 5 hamburgers en een steakmenu in elkaar draait 'heeft er nog alle vertrouwen in.' 'We zijn nog zeker 6 weken open hoor,' aldus de cassière, een vrolijke blonde meid van begin 20.' Natuurlijk gaan we door, moet je zien hoe druk het is.'

Ik kan het toch niet nalaten even te informeren of ze haar ontslagbrief al gekregen heeft. Ze kijkt verontwaardigd op. 'Ontslagbrief? Neuh. Hoezo? Haar collega, een mevrouw van achter in de '50, mengt zich in ons gesprekje. 'Jawel pop. Die zit vanavond in je brievenbus. Leuk is anders, maar maak je niet druk. Eerst krijgen we nog geld van het UWV."

Ik kijk om mij heen. Kalme bejaarden aan de cappucino. Een stel leeftijdsloze vriendinnen in tijdloze ordi panterprint. Hoofddoekmama's met kwetterende buggy's. Twee bolbuikige Surinaamse mannen lurkend aan supersize komkommerkokossinaasappelsmoothies. Dat is juist zo fijn aan la Place. Een marqtgevoel voor doodgewone sleetse mensen als u en ik.

Is het allerlaatste woord is aan ons, consumenten? Kan economisch opkrabbelend Nederland de komende 6 weken een poging doen de V&D te doen doorstarten?

Wie weet. Spreek af bij La Place, weersta thuis de Wehkamp en in de stad de Primark, en koop bij de V&D. U verdient meer dan de Action.

En sleets is misschien wel het nieuwe hip.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.