Eerste 'sociale-mediaspelen' ooit, maar of u vooral niets wilt delen

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) onderneemt verwoede pogingen om berichten die via sociale media worden verspreid te reguleren. Het IOC zegt sociale media te willen omhelzen en stimuleren, maar legt tegelijkertijd strenge regels op aan deelnemers aan de Spelen. Zonder succes, zo blijkt.

Een fan neemt een foto van de volleybalwedstrijd tussen Italië en Polen. Beeld reuters

In een eigen hub komen tweets van sporters, sponsors en de organisatie samen, de organisatie tweet zelf en heeft enkele Tumblrs opgezet, heeft Foursquare-routes uitgestippeld waarmee je kaarten kunt winnen en is actief op Facebook en Google Plus. Maar aangezien het IOC bestaat bij de gratie van de miljoenen die officiële sponsors betalen voor exclusieve aandacht tijdens de Spelen, wil het IOC het hier graag bij houden. Tickethouders werden gewaarschuwd dat ze geen foto's mochten tweeten, en sporters zijn aan strenge regels gebonden. Beide maatregelen lijken - uiteraard - onhoudbaar.

Diskwalificatie
Olympische sporters zijn vandaag een protestactie begonnen tegen de strenge social media-regels van het IOC. De sporters mogen alleen officiële sponsors noemen of fotograferen - op straffe van een boete en zelfs diskwalificatie. Zover is het nog niet gekomen, maar volgens sporters ervaren ze wel druk van de organisatie om blogs, tweets of statusupdates te verwijderen. Zo moest de 1500 meter-renner Leo Marzano een foto van zijn schoenen van Facebook verwijderen. De sporters zijn vaak afhankelijk van hun sponsors wat hun inkomsten betreft en willen graag hun dankbaarheid uiten na een overwinning. Via Twitter komen de sporters in opstand door hun onvrede te uiten onder de hashtag #wedemandchange.

Ook de tickethouders leven de regels totaal niet na. In de voorwaarden voor tickethouders staat: 'Beelden, video's of geluidsopnames van de Spelen genomen door een tickethouder mogen enkel in de privésfeer gebruikt worden. Een tickethouder mag die opnames nergens publiceren, ook niet op socialenetwerksites of het internet in het algemeen'. Met 10 miljoen tweets tijdens de opening en 16 miljoen tweets tot dusver is het niet te controleren of bezoekers zich eraan houden. Een vluchtige blik leert echter dat de regels totaal niet worden nageleefd.

Ban Ki-moon, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, maakt een foto met zijn telefoon. Beeld afp
Een fan maakt een foto met haar smartphone. Beeld reuters

Het IOC zei enkele dagen voor de Spelen tegen The Wall Street Journal coulant te zijn tegenover twitterende bezoekers, zolang het niet de spuigaten uitloopt. 'Tante Mabel hoeft niet bang te zijn van haar bed gelicht te worden na het plaatsen van een foto op Twitter'. Volgens de communicatiemedewerker van het IOC is de waarschuwing in de voorwaarden vooral bedoeld om gebruik voor commerciële doeleinden tegen te gaan.

Overbelasting
Het laatste wapenfeit in de spagaat van het IOC is de oproep aan bezoekers om het versturen van berichten en tweets tijdens de wedstrijden te vermijden. De overbelasting van de datanetwerken zou de televisiesignalen verstoren - die het IOC in eigen beheer heeft. Zo werden bij de wegrit van de mannen zaterdag de gps-signalen verstoord door de vele Britten die langs de route stonden om hun landgenoot Cavendish aan te moedigen. Hierdoor konden de commentatoren de kijkers en luisteraars niet van actuele informatie voorzien. Dit - en het feit dat niet 'Cav' maar de Kazach Alexander Vinokourov won - leidde tot veel irritatie.

Dat de mensen langs de route vervolgens hun frustraties uitten op Twitter, of daar naar actuele informatie zochten, maakte het nog erger. 'We zeggen niet: je mag geen tweets versturen, maar het is gewoon.. als het niet heel, heel urgent is, doe het alstublieft een beetje met mate', zegt een woordvoerder van het IOC tegen Reuters. Of de twitteraars zich daaraan gaan houden, zullen we snel tijdens de komende wedstrijden merken.

De Britse schoonspringer Tom Daley gaat helemaal op in zijn smartphone tijdens de training voor de Spelen. Beeld reuters
Mirka Federer, zet haar man Roger Federer op de foto tijdens zijn wedstrijd. Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden