Eerste monument bij het spoor is voor Jeroen

Jeroen kwam in 2000 onder een trein. Na een jarenlange zoektocht naar de onduidelijke toedracht van het ongeval willen zijn ouders hem nu herdenken in de berm....

Van onze verslaggever Rik Nijland

'Dat we daar nu pas aan toe zijn', vertelt vader Joop Schut, 'komt doordat we al die jaren druk waren met de toedracht van het ongeluk.' Het monument is niet alleen een herinnering aan het slachtoffer, maar ook een eerbetoon aan het doorzettingsvermogen van ouders Loes en Joop. 'We hopen nu een hoofdstuk af te sluiten.'

Aanvankelijk kreeg de familie van de spoorwegpolitie te horen dat Jeroen wellicht zelfmoord had gepleegd; de regiopolitie daarentegen hield het op onoplettendheid van het slachtoffer. Niet veel meer dan speculatie want technisch onderzoek was achterwege gebleven; de agenten hadden zelfs geen proces - verbaal opgemaakt.

Na eigen naspeuringen met hulp van de Vereniging Verkeersslachtoffers, onderzoek aan de fiets en een klacht bij de Nationale Ombudsman kwam pas eind vorig jaar de vermoedelijke oorzaak aan het licht.

Jeroen fietste op 6 november's ochtends over de fietsbrug over het Apeldoorns Kanaal, kruiste de onbeveiligde spoorbaan die pal langs het kanaal loopt en moest vervolgens wachten voor een vrachtauto die op de weg reed. De opstelstrook was echter zo krap dat toen Jeroen met zijn fiets voor de haaientanden stilstond, de passerende trein zijn achterwiel raakte. De jongen werd meegesleurd en overleed in het ziekenhuis.

Geen zelfmoord, geen onoplettendheid maar een ontwerpfout.

Inmiddels heeft de politie excuus aangeboden voor de krakkemikkige afhandeling. Bovendien is de spoorovergang aangepast. 'En dat is voor ons belangrijker dan de schuldvraag, we troosten ons met de gedachte dat het veiliger is geworden', aldus Schut.

Zo zijn waarschuwingslichten en - signalen geïnstalleerd, is de weg aangepast en zijn de haaientanden opgeschoven. Vorige week kreeg de familie Schut bovendien een brief van spoorbaanbeheerder ProRail, waarin die aankondigt dat in mei spoorbomen worden geplaatst.

Maar in diezelfde brief maakt ProRail ook duidelijk niet gecharmeerd te zijn van het bermmonument voor Jeroen, ook al ligt dat op ruim tien meter van het spoor op gemeentegrond. Voor herdenking, zo schrijft de organisatie, is er het Landelijk Monument Spoorslachtoffers, in een parkje vlakbij Utrecht Centraal. Ook de NS verwijst nabestaanden door naar die herdenkingsplek.

'We zijn in april vorig jaar bij de opening geweest. Voor ons gevoel lag de nadruk op slachtoffers van grote ongelukken en bij mensen die door zelfdoding om het leven kwamen. We voelden ons daar een vreemde eend in de bijt', vertelt Schut.

Volgens Eric Drent van ProRail komen elk jaar een aantal verzoeken - 'minder dan tien' - binnen voor een bermmonument. 'Die willigen we niet in. We kunnen ons de gevoelens van nabestaanden goed voorstellen, maar zo'n bermmonument naast het spoor kan erg confronterend zijn voor de machinisten. Bovendien trekt zoiets mensen aan. Dat brengt de veiligheid in gevaar.'

Op Schut maakt dat weinig indruk. 'Komen ze weer met zo'n algemene opmerking over de veiligheid terwijl ze de situatie hier niet kennen. In dit geval is het ook niet hun verantwoordelijkheid. Dit is gemeentegrond. Apeldoorn is ons ter wille geweest, conform de richtlijnen van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat: als de verkeersveiligheid niet in het geding is, staat zij positief tegenover bermmonumenten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden