Eerste Model S in Tilburg geland

De band tussen Tesla en Tilburg is donderdag bezegeld met de aankomst van de eerste wagens. In de Brabantse stad wordt nu de succesvolle elektrische auto in elkaar gezet.

TILBURG - Daar staat hij dan, in een nog erg lege fabriekshal op het Tilburgse bedrijventerrein Vossenberg: een gloednieuwe donkerrode Model S van de Californische autofabrikant Tesla. Een royale luxe hatchback, veilig, stabiel, van alle gemakken voorzien en bovenal geheel elektrisch.


Tesla is een lieveling op de beurs. Het aandeel van het bedrijf verviervoudigde in de afgelopen vier maanden van 37 dollar in april naar 150 dollar in augustus. Oprichter Elon Musk, ook het brein achter het onlinebetaalsysteem Paypal, wil met zijn autobedrijf een revolutie ontketenen: voor 2030 moet de helft van alle auto's ter wereld elektrisch zijn. De recente stijging op de beurs is vooral te danken aan het succes van de nieuwe Tesla Model S.


Dat uitgerekend Tilburg deel gaat uitmaken van Tesla's successtrategie dankt het aan de ambities van het bedrijventerrein Vossenberg dat met een nieuwe terminal aan het Wilhelminakanaal een logistieke hotspot wil worden.


'Centrale ligging, lekker dichtbij Rotterdam', noemt salesmanager Bryan Batista dan ook als voordelen tijdens de rondleiding van de nieuwe assemblagefabriek waar de eerste Model S. zojuist uit de container is gerold. Hij ziet eruit alsof hij in zijn geheel verscheept is en direct kan wegrijden, maar de batterij en de aandrijving ontbreken nog.


De luxe Amerikaanse sedans worden in de Verenigde staten in elkaar gezet en getest. Vervolgens worden ze weer uit elkaar gehaald om naar Europa te worden verscheept. De auto blijft intact, maar de batterij en motor gaan in andere containers. De invoertarieven van een complete auto liggen nu eenmaal hoger dan die van de losse onderdelen bij elkaar. 'Zo kunnen we de prijs voor de klant drukken' , zegt Batista.


Vanuit de nieuwe fabriek in Tilburg moeten alle Model S-auto's voor de Europese Unie in elkaar gezet en gedistribueerd worden. Hoeveel auto's er al zijn besteld of hoeveel er op een dag in de fabriek gemaakt kunnen worden, maakt Tesla niet bekend. Batista: 'Dat is concurrentiegevoelige informatie.' Wel mogen de gasten bij de opening weten dat een auto binnen 24 uur na aankomst naar de klant gaat.


De opening van de assemblagefabriek is een echt Amerikaans feestje. Autoliefhebbers en bestuurders van grote bedrijven worden begroet door mooie, veelal blonde, dames. Onder hun aanvoering applaudisseren de kopstukken enthousiast wanneer de eerste klanten over de rode loper wegrijden in hun Californische bolide.


De krijgen ook de gelegenheid zelf een rondje over het industrieterrein te rijden in de Model S. Als ze uitgebreid het touchscreen aan het dashboard hebben bewonderd (drie keer groter dan een een iPad), moedigt de bijrijder van Tesla de gastchauffeurs nog eens aan even vol op het gas te gaan. 'Snel hè! En zelfs nu is hij geruisloos.'


Twee monteurs sleutelen aan een zojuist binnen gebrachte Tesla terwijl de genodigden buiten rondrijden in een vergelijkbaar exemplaar. De batterij en motor gaan niet onder de motorkap, maar worden aan de onderkant van de auto geplaatst. Daarom moeten de wielen van de auto worden geschroefd. Een 40-jarige monteur - Tesla wil niet dat er namen genoemd worden - zegt dat al zijn collega's uit de buurt komen.


Tesla biedt werkgelegenheid voor vijftig mensen en het bedrijf verwacht snel uit te kunnen breiden. Dat is een van de redenen waarom Erik de Ridder, wethouder economische zaken van de gemeente Tilburg, extra trots is dat het bedrijf zich in zijn gemeente heeft gevestigd: 'Tesla werft hier in de omgeving, dat is natuurlijk helemaal geweldig.'


500 kilometer op een volle accu


Autobedrijf Tesla groeit snel. Vorig jaar verkocht het bedrijf 3.100 exemplaren van het nieuwe model: Model S. Dit jaar werden alleen in het eerste kwartaal al ruim 10 duizend exemplaren verkocht. Het eerst model dat Tesla op de markt bracht, de Roadster, is niet meer in productie. Op dit moment wordt alleen het nieuwste model, Model S, geproduceerd.


Naast de Model S moet er in 2014 nog een tweede model op de markt komen. Model X zal groter en duurder worden dan de huidige variant. Het huidige model S is al prijzig: de goedkoopste uitvoering kost meer dan 70 duizend euro, de duurste komt op 110.950 euro. Om de auto's ook voor een groter publiek betaalbaar te maken, zal er over een jaar of vier een kleiner model in productie worden genomen: Gen 3, een auto in de prijsklasse rond de 30 duizend euro (vergelijkbaar met een Toyota Prius, volgens de salesmanager van Tesla).


Het succes van het bedrijf kan worden verklaard door de revolutionaire kenmerken van het nieuwe model. Een vaak gehoord bezwaar tegen de elektrische auto is de kleine actieradius. Het model van Tesla kan, afhankelijk van de uitvoering, na één keer opladen 370 tot 500 kilometer rijden. Een elektrische auto van een concurrent rijdt op een volle accu ongeveer 150 kilometer.


Volgende week opent Tesla in Noorwegen een superchargestation waar de auto binnen 30 minuten volledig opgeladen kan worden. In de VS zijn er al meer van dit soort oplaadpunten. Tesla wil door heel Europa zulke stations openen zodat de elektrische auto's moeiteloos nog grotere afstanden kunnen afleggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden