Reportage1,5-meter muziek

Eerste grote popshow in de Ziggo: het meezingverbod wordt onmiddellijk en enthousiast genegeerd

Eindelijk was het dan zover: donderdag was de eerste grote popshow na vier lange coronamaatregelmaanden. Nielson mocht het spits afbijten van de live- en streamserie Larger Than Live in de Ziggo Dome. En dat leverde, ondanks alles, onvergetelijke momentjes op.

Nielson treedt op in de Ziggo Dome tijdens het eerste Larger Than Live concert. Beeld Hollandse Hoogte / ANP

We waren bijna vergeten hoe het klonk: een volumineus en welgemeend applaus, liefst met wat gejoel erbij. In de Amsterdamse Ziggo Dome rolt het donderdagavond eindelijk weer van de tribunes, door de zaal en richting het bandje op het podium. Ruim tweeduizend man zijn komen opdraven voor zanger Nielson, en dus voor een eerste grote popshow in vier lange maatregelmaanden.

Niet alleen om die reden is Nielson in de Ziggo Dome een kleine mijlpaal. De concerthal, die is veranderd in een doolhof van pijlen en wandelrichtingen, wordt voor het eerst uitgebreid met een in principe ongelimiteerd publiek van betalende thuiskijkers. Concertorganisator Mojo bedacht het concept Larger Than Live, waarmee iets van de ellende in de popsector moet worden bestreden. 

Tientje

De komende maanden worden in de zaal shows gegeven van flinke Nederlandse acts, waar zowel fysiek als online publiek op kan intekenen. In de zaal passen met inachtneming van de afstandsregels 2.400 personen, die voor een ticket 30 euro moeten betalen. Maar thuis kunnen kaartkopers (een streamingticket kost een tientje) ook live aanwezig zijn, dankzij een camerateam en een regisseur die de beelden rechtstreeks doorschiet naar laptops, smartphones en televisies. Voor de show van Nielson verkocht Mojo 2.600 streamingtickets.

Voor we aan de noviteit beginnen, wat huishoudelijke mededelingen voor het publiek in de zaal. Juichen en stampen is toegestaan. Maar meezingen niet. En blijf alstublieft in de aangewezen stoel zitten, zodat de anderhalve meter gewaarborgd blijft.

Larger Than Live is uiteraard anders dan anders. In de gangpaden van de zaal zoeven camera’s, op het podium staan cameramensen en achter op het podium flitst nog een klein toestel heen en weer tussen drummer en toetsenist. Minstens zo bijzonder: vanaf het podium ziet de optredende artiest ín de zaal, en dus tussen de mensen van vlees en bloed, een paar flinke beeldschermen met daarop de hoofden van de thuiskijkende tickethouders die hun webcam hebben ingeschakeld. De thuiskijker is er dus werkelijk bij en wordt gesignaleerd door de band.

Meezingen

Als de show begint lijkt vanuit de zaal alles eerst redelijk normaal. Bijna het oude normaal. Massief geluid, fraaie lichtshow, zelfs pyrotechniek en lasertapijtjes; fijn dat we dit weer mee mogen maken. Het meezingverbod wordt onmiddellijk en enthousiast genegeerd. Niet vol te houden, niet te handhaven. 

Thuis intussen is alles nieuw: de kijker kan schakelen tussen tussen het beeld van de regisseur én een overzicht van alle camerastandpunten. Maar er is meer. Ergens halverwege zijn show richt zanger Nielson zich tot zijn laptoppubliek. ‘We zitten er hier in de zaal netjes opgedoft bij, dus halen jullie thuis even die hand uit de broek.’ Hij gaat een nieuwe single uitproberen, zegt Nielson. En hij wil hartjes. De streamers kunnen op hun scherm likes geven, waardoor het nummer Slow Motion live wordt gewaardeerd. En als het wordt ingezet verschijnt in de zaal, op het beeldscherm achter de band, een uitslaand metertje. Leuk bedacht.

Maar het kan nog inventiever. Via zijn sociale media heeft Nielson contact gehad met veel fans, zegt de zanger. Met een paar van zijn volgers gaat het ‘niet zo lekker’. Achterop het podium verschijnen tientallen hoofden van thuiskijkers, die dus recht de zaal in kijken. Nielson: ‘Ik wil het volgende liedje zingen voor Megan en Melissa, die iets heel heftigs hebben meegemaakt.’ Op het beeldscherm verschijnen nu de streamende Megan en Melissa, via hun eigen webcam. En Nielson zet zijn nummer Niks aan de Hand in. ‘Er is niks aan de hand met jou’, zingt hij. ‘Het ligt aan de wereld om je heen.’ Megan en Melissa vallen elkaar huilend in de armen. De zaal pinkt ook een traantje weg en zwaait met lampjes uit de smartphone naar de geplaagde thuisblijvers.

Het coronavirus is een ramp, ook voor de popsector en de live-industrie. Veel poppodia zijn in grote nood, en ook de megazalen Ziggo Dome en de Afas maakten vrijdag bekend dat er personeel moet worden ontslagen. Maar uit alle misère plopt zo nu en dan, goddank, toch ook dat ene, onvergetelijke momentje.

In de live- en streamserie Larger Than Live in de Ziggo Dome volgen nog concerten van De Jeugd van Tegenwoordig (11/7), Frenna (16/7), Rolf Sanchez (23/7), Typhoon (25/7), Maan (6/8) en De Staat (8/8).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden