'Eerst Rotterdam, dan Breda. Ze begrijpen er niets van'

'A27 closed for > 3.5 t.' Een matrixbord voor de Merwedebrug spreekt de internationale taal van vrachtwagen- en buschauffeurs. En anders helpt de politie wel, door de linkerbaan te blokkeren en alle zware verkeer te gebaren: hier de snelweg af.

Een politieman dirigeert een buitenlandse vrachtwagen op de A27 naar de afrit van Avelingen, vanuit noordelijke richting de laatste voor de Merwedebrug. Beeld ANP

Vrachtwagens en bussen mogen sinds enkele dagen niet meer over de 55 jaar oude Merwedebrug tussen Gorinchem en Sleeuwijk. Haarscheurtjes in de constructie dwingen het zware verkeer tot omrijden. De meeste Nederlandse transporteurs weten dat inmiddels, en kiezen een alternatieve route. Het zijn de Duitse, Poolse, Turkse en Finse chauffeurs die worden verrast.

'Het is natuurlijk een ad-hoc-oplossing. Vooral de zuidkant heeft er nu veel last van', zegt Patrick Potgraven van de Verkeers Informatie Dienst (VID). 'Dat zie je ook terug op de A2 en A16, de aanbevolen wegen om de brug te mijden.' Het staat in Sleeuwijk vast omdat vrachtwagens hun eigen routes bedenken. Potgraven: 'Dat is een klein dorpje, daar heb je niet eens zoveel vrachtwagens voor nodig.'

Tekst gaat verder onder afbeelding.

Beeld de Volkskrant

Rijkswaterstaat schat dat er elke werkdag 95 duizend voertuigen, waarvan 18 duizend vrachtwagens over de dubbele boogbrug heen rijden. Alles boven de 3.500 kilo moet omrijden - ook het openbaar vervoer. Het overige verkeer staat vooral in de file, vanwege de politiecontroles aan weerszijde waardoor de linker weghelften zijn afgesloten.

'Scheisse', klinkt het bij BP-tankstation De Keizer, iets ten zuiden van de fuik. Een Poolse chauffeur heeft net van een collega gehoord van de overbelaste brug. Hij kijkt van zijn navigatieschermpje naar zijn horloge en weer terug: 'Fahrtenschreiber.' De tachograaf gaat hem straks nekken. Rotterdam is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Twee kilometer noordwaarts, na een handgebaar van een verkeersagent, denderen Spedition Pfaffenberger (Duitsland), Cargo Carinthia (Oostenrijk) en een vrachtwagen uit het Zuid-Turkse Antalya niet noordwaarts over de Merwedebrug, maar in oostelijke richting. De Doornseweg, alias de N322 is een 80-kilometerweg door het rivierenland. Op de velden worden suikerbieten en rode kool geoogst. De chauffeurs ontgaat vermoedelijk de betekenis van het volgende bord dat hun aandacht trekt: 'Let op, oogstseizoen: modder!'

Over twee maanden, eerder als het kan, is de Merwedebrug verstevigd en kan zwaar verkeer weer door, belooft Rijkswaterstaat. Dat duurt lang, vindt Transport en Logistiek Nederland (TLN). 'De afsluiting betekent opstoppingen voor iedereen en schade voor de transportsector', zegt woordvoerster Reneé Reijers van TLN. De kosten zijn zeker 500.00 euro per dag. 'Dit kan nog oplopen, want kosten die files en het inzetten van extra vrachtwagens met zich meebrengen, komen daar nog bij.'

Ook aan de noordzijde van de brug haalt de politie vrachtwagens de weg af, richting industrieterrein Avelingen. Onder aan de afrit staat verkeersregelaar Arjan de Koster druk te gebaren: hier rechts de rotonde over, onder de snelweg door, dan de volgende rotonde op, terug richting Rotterdam.

Beeld Raymond Rutting/de Volkskrant

'Duits en Engels, daar kom ik wel uit. Maar die chauffeurs komen allemaal uit het Oostblok. Ze moeten de rijksweg weer op, maar sommigen rijden zich vast.' In amper vijf minuten verstaat hij zich met een Hongaarse, Tsjechische, Poolse, Spaanse en Litouwse chauffeur. 'Ze willen allemaal naar Breda. Als ik dan uitleg: 'eerst Rotterdam, dan Breda', snappen ze er niets van.'

De Koster houdt er de moed in. 'Als ik voor elk gesprekje een euro kreeg, hoefde ik nooit meer te werken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden