Eerst proeven, vond de snackkoning van Brabant

In een snackonvriendelijk klimaat slaagde Wim van Oers erin de marktpositie van zijn snackbedrijf te versterken. 'Gewoon lekker is ons credo.'

Peter de Waard
Wim van Oers. Beeld
Wim van Oers.Beeld

Hij roeide de laatste jaren tegen de stroom in. De snack - kroket, frikadel, slaatje - kampte met een imagoprobleem omdat Nederlanders steeds vaker voor vers en gezond kozen en het ene bedrijf na het andere deze snacks schrapten van het menu in de kantine.

Wim van Oers wist de marktpositie van Van Oers Groep in Boxtel toch te versterken en het bedrijf weer te laten groeien. Daartoe heeft hij de groothandels- en distributie-activiteiten afgestoten, De Kroon Salades uit Oudenbosch overgenomen, een fusie met De Vries (fabrikant van diepvriessnacks) gerealiseerd en de aandelenverhoudingen herschikt. Het management kreeg een belang in het bedrijf en de broer en zus van Van Oers stapten eruit. Wim droomde er zelfs van de oer-Hollandse frikadel en kroket in andere landen te introduceren. Van Oers verkocht ze wel in Griekenland en Spanje, maar dat waren wat hij in een interview met de Volkskrant ooit 'heimweefrikadellen' noemde.

Snackkoning van Brabant

Wim van Oers is op 26 februari omgekomen bij een ongeluk - acht jaar nadat hij zijn vader was opgevolgd als de snackkoning van Brabant. Hij werd maar 48 jaar. In Noord-Brabant was hij gezien en geliefd. 'Een allemansvriend', zo werd hij omschreven. Als geen ander kon hij met de klanten opschieten.

Terwijl zijn grootvader het bedrijf oprichtte en zijn vader Martien het met een enorme dosis bluf uitbouwde (hij haalde ooit de NS als klant binnen door een fabriek te lenen waarop hij in enorme letters Van Oers liet aanbrengen en die in Utrecht als foto te tonen), leidde Wim van Oers het in een nieuw vaarwater.

Grootvader Van Oers ventte blikgroenten, vis en kaas uit in Noord-Brabant. In 1958 trad Martien van Oers in het bedrijf. Hij introduceerde de knakworst zonder velletje, zoals hij de frikadel noemde. Het werd een succes. Vlak daarna ging Martien ook kroketten produceren. In de jaren zeventig en tachtig wist hij met deze producten en andere snacks de Nederlandse markt te veroveren. Tot zijn vaste afnemers behoorden niet alleen de stationsrestaurants maar ook de vakantie- en recreatieparken (Center Parcs, Efteling) en vooral de tankstations.

Mondialisering

Zijn zoon Wim van Oers moest van onderaf beginnen als bijrijder op een van de trucks die de producten in het hele land rond brachten. In 2008 volgde hij samen met zijn broer Ruud en zus Suzanne zijn vader als directeur-grootaandeelhouder op.

Van Oers had een duidelijke visie op de mondialisering van de markt en sloot zijn ogen niet voor schaalvergroting. In 2013 splitste hij zijn bedrijf en verkocht de vervoersdivisie van meer dan vijftig trucks aan Sligro, zodat het bedrijf zich helemaal kon toeleggen op de productie van snacks en salades. Vorig jaar besloot Van Oers Snacks (85 medewerkers) samen met een ander familiebedrijf - De Vries Snacks in Dordrecht (50 medewerkers) - op te gaan in de nieuwe onderneming United Food Family BV.

In 2010 werd Van Oers onderscheiden met de Boxtelse Ondernemers Trofee, die hij opdroeg aan zijn in 2008 overleden vader. Tijdens die uitreiking bekende de goedlachse Van Oers regelmatig steekproeven in cafetaria's en tankstations te houden om zijn producten te keuren. 'Gewoon lekker is ons credo. Als een kroket niet lekker is, raak je ze aan de straatstenen niet kwijt. Daarom moet je altijd en overal proeven.' In 2014 deed hij een stapje terug in het management en ging zich vooral bezighouden met de klantencontacten.

Van Oers laat een vrouw en drie kinderen achter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden