Eerherstel voor de grijpgrage Geert

Nu #GeileGeert de media domineert, wordt het tijd voor eerherstel voor de grijpgrage Groninger uit Boer zoekt vrouw.

De arme groenten- en fruitkweker (65, weduwnaar) was ook afgelopen zondag weer vol in de weer met de drie vrouwen die op zijn boerderij verblijven, in de hoop op een nieuwe liefde. Zijn hang naar fysiek contact, zijn uitbundige zoenen vol op de mond en zijn 'vrouwonvriendelijke' opmerkingen ('Vroeger stonden de puntjes, nu hangen ze') doen het hele land gniffelen, gnuiven en honen. De viezerik.

In de regionale pers van Groningen verklaarden dorpsgenoten: 'Ik durf in het land niet meer te zeggen dat ik uit Mussel kom.' Dat geeft te denken over de heersende moraal in Mussel, maar het slaat vooral terug op Geert. Die wil inmiddels niets meer met de media te maken hebben, 'vooral niet met SBS6, Bridget Maasland met haar dikke kont en de krant van Groningen'. Dat treft: de KRO heeft het hem ook verboden.

Nu moet hij toezien hoe Nederland zich vergrijpt aan #GeileGeert. Het horrorfilmpje dat LuckyTV vorige week van hem maakte (ook ik heb er onbedaarlijk om gelachen) deed imagotechnisch de deur al dicht. Inmiddels zijn er twee carnavalsnummers, onder meer van Broer Geert & De Puntenslijpers, met de frase: 'Puntjes omhoog, puntjes omlaag, vraag maar aan boer Geert.'

Zo wordt álles satire en pastiche. Op de KRO-site een filmpje met de titel: 'Geert laat zijn aardbeien zien'. Laat het de carnavalsvereniging niet horen.

Terecht dus dat in DWDD vier vrouwen (Claudia de Breij, Katinka Polderman, Ellen Deckwitz en Nynke de Jong) een poging deden tot imagoherstel, zij het via de U-bocht van de ironie, waardoor het netto effect wat laag bleef.

Geert was de geilste niet, betoogde Claudia de Breij: alle BzV-boeren zijn 'stuk voor stuk zo hitsig als de brandweer'. Neem de hunk Tom, die iets 'veel fouters, vrouwonvriendelijker en smerigers' deed tijdens het tandenpoetsen, door te refereren aan fellatio. 'Dat is toch een beetje ordinair?' Deed Geert niet.

Cabaretière Polderman weet alles aan de montage. 'Die boer neemt zichzelf niet serieus, als heel Nederland dat wel doet en er een soort feministisch pamflet van wil maken, vind ik dat zielig voor Geert.'

De montage. Inderdaad. Boer Geert had waarschijnlijk geen flauw vermoeden wat hem met zijn deelname aan BzV boven het hoofd hing. Daarin is hij vermoedelijk niet de enige. Zo liet een van Berties logees (tussen wie de liefde maar niet wil leven) haar zondag weten dat ze 'geen klik' voelde en de situatie met twee medestrijdsters in één huis niet ideaal vond voor persoonlijk contact. Bertie beaamde dat het 'ook niet mijn ding is, zo met z'n drieën'. Mogelijk gebruikte ze een gelegenheidsargumentje, maar als ze niet loog, doet ze dus mee met een programma dat ze nooit heeft gezien.

De omroep weet natuurlijk wel beter. Die maakt geen documentaire, maar een show die draait om de typecasting en montage. Met name met dat laatste kun je alle kanten op. Dus ook een tuinder op de mestkar hijsen en als geile Geertje in de drek laten zakken.

Dat het typetje weinig met de werkelijkheid te maken heeft, is voor velen nieuws. In lokale media noemen (andere) dorpsgenoten Geert 'een sociale, aardige en drukke man, altijd vriendelijk en gezellig'. Geen enge 'dateraper', zoals Ellen Deckwitz in DWDD aanstipte.

Het valt te hopen dat de omroep Geert vooraf voldoende heeft ingelicht over de publicitaire risico's en hem achteraf in bescherming neemt tegen de gevolgen. Anders kan de conclusie geen andere zijn: de vuilste handen in Boer zoekt vrouw zijn die van de KRO.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden