Eenvoud is wapen voor Suzuki Baleno

Een beetje comfortabel, niet te duur vervoermiddel met genoeg ruimte voor inzittenden en bagage, dat is wat veel mensen willen. Precies dat biedt de nieuwe Suzuki Baleno.

De Suzuki Baleno. Beeld afp

Het is makkelijk lacherig te doen over deze auto. Alleen zijn naam al: Baleno, die doet denken aan een ijsje in de vorm van een walvis. Zijn uiterlijk is opwindend als een motregenbui op maandagochtend. Niemand zal naar je omkijken als je langs een volgepakt terras rijdt.

Je kunt het ook anders bekijken. Want waarom moeten auto's altijd opwindend zijn? Hoezo moeten ze ogen alsof ze voorliggers willen opvreten? De meeste mensen kopen een auto om naar hun werk te gaan en in het weekeinde naar supermarkt en familie. Voor de meesten is het fijn als het hele gezin een beetje comfortabel mee kan, er voldoende ruimte is voor de boodschappen en het allemaal niet te veel kost.

De meeste mensen willen een auto als de Suzuki Baleno.

Voor deze categorie automobilisten voldoet hij aan veel wensen. En de Baleno heeft een paar andere opmerkelijke eigenschappen. Zo hamert Suzuki op zijn lage gewicht. Dat lijkt terecht, de Baleno begint bij 840 kilogram. De lichtste VW Polo (ook geen zwaargewicht) is 100 kilo zwaarder. Hierdoor is de wegenbelasting van de Baleno laag en hoeft de motor minder hard te werken, wat weer brandstof scheelt.

Al die gewichtsbeparing lijkt wel zijn prijs te hebben, want de Baleno kreeg bij de EuroNCAP-crashtest slechts drie sterren. De uitvoering met radargestuurde cruisecontrole kreeg een extra ster.

Ook opmerkelijk: Suzuki biedt twee motoren, een driecilinder en een viercilinder. Dat gebeurt vaker. Maar de Baleno met de driecilinder is duurder dan die met de viercilinder. Dat zie je dan weer nooit. De meeste kopers vinden een vier-cilinder beter. Maar Suzuki draait het om en heeft de driecilinder meer vermogen gegeven. En een hogere prijs. Dat komt deels doordat de Baleno met de kleinste motor ook luxer wordt uitgevoerd. Ook weer tamelijk bijzonder.

Blik leende de viercilinder hybride-uitvoering. Dat hybride stelt niet te veel voor: de startmotor fungeert tijdens het afremmen als dynamo en laadt een kleine accu op onder de voorstoel. Bij het optrekken fungeert de dynamo als hulpmotor en helpt zo het verbruik te verminderen. Scheelt 0,2 liter per 100 kilometer, volgens de officiële verbruiksgegevens. Jammer is dat door het extra gewicht de wegenbelasting per kwartaal bijna twee tientjes duurder is, waardoor de hybride (die ook duurder in aanschaf is) zijn eigen voordeel smoort.

It ain't no Prius, dus. Hoewel: mede door het lage gewicht wist Blik een gemiddelde te halen van bijna 1 op 20. Daar scoort onze Baleno alvast.

Populair in de vorige eeuw

Ooit was Suzuki een goedlopend merk met de Alto en de Swift. De Alto is inmiddels verdwenen en de Swift verkoopt ook niet veel meer, maar die wordt bijna vernieuwd. De Baleno was in de jaren negentig al populair: in 1997 werd een marktaandeel van bijna 1 procent gehaald, aldus cijfers van Autoweek.

En er is meer positiefs. Zo rijdt hij verrassend lekker, is het binnen aangenaam geluidsarm, heeft hij genoeg vermogen (ook weer dankzij dat lage gewicht) en zit je ook als volwassene prima achterin. Het interieur is van eenvoudige kunststof komaf en het dashboard overzichtelijk. Lief is dat de lijst met standaarduitrusting vermeldt dat een waarschuwingslampje voor een geopende deur standaard is.

De Baleno heeft in al zijn eenvoud ons hart gestolen. Maak alleen niet de vergissing de High Executive-uitvoering te kiezen. Die wil graag Mercedes E-klasse zijn, met onder meer een adaptive cruise control. Dat betekent dat de Baleno afremt als een voorligger langzamer gaat dan de ingestelde snelheid. Nauwelijks vertoond in deze klasse.

Gereden
Suzuki Baleno 1.2 Dualjet SHVS

Prijs
18.699 euro. Vanaf: 14.999 euro

Motor
1,2 liter viercilinder hybride

Brandstofverbruik
1 op 25. Praktijk: 1 op 19,6

Veiligheidsscore EuroNCAP
drie sterren. De uitvoering met radargestuurde cruise control krijgt er vier.

Maar dat heeft een reden. De belangrijkste is dat het systeem niet goed werkt en soms zelfs gevaarlijk is. Zo begon onze Baleno zomaar te remmen op de snelweg omdat de auto die voor ons uitvoegde ook begon te remmen. Maar die zat op een andere baan en dat zag het systeem kennelijk niet. We waren blij dat er geen 30 tons truck achter ons reed. Ook slaat het radarsysteem geregeld alarm omdat het denkt dat we gaan crashen, waar we in werkelijkheid behendig om een vluchtheuvel laveren. Het lijkt wel of Suzuki een systeem van de plank heeft gepakt dat de grote merken een jaar of tien geleden gebruikten. Lekker goedkoop. En daar is alles mee gezegd.

De meeste Balenokopers zullen vermoedelijk kiezen voor de eenvoud van 'Comfort' of - olala - 'Exclusive'. Deze varianten doen het karakter van deze Suzuki meer eer aan. Zeker omdat de prijs snel oploopt als voor meer luxe gekozen wordt. En dan prijst de Baleno zich al snel uit de markt. Want de concurrentie is groot, bijvoorbeeld van de Renault Clio en de Peugeot 208, die moderner ogen. Dat de Baleno een verkoophit zal worden zoals de Swift en de Alto ooit waren, is daarom niet waarschijnlijk.

Al had Blik het hem graag gegund.

Geen achteruitrijcamera? Er is nu een eenvoudige oplossing

Apple mag dan wel/niet aan een zelfrijdende auto werken, drie voormalig werknemers van het technologieconcern zijn in elk geval alvast begonnen de achteruitrijdende automobilist een handje te helpen. Bryson Gardner, Joseph Fisher en Brian Sander hebben de RearVision ontwikkeld, een achteruitrijcamera die gebruikers makkelijk zelf kunnen installeren. Voor iedereen met een oudere auto dus. Er bestaan meer zelfbouwachteruitrijcamera's, maar die vereisen doorgaans specialistische kennis en extra apparatuur, zoals een beeldscherm, op het dashboard. De RearVision werkt met een app op de smartphone. De (twee) camera's zitten verstopt in de houder voor de meegeleverde kentekenplaat. Die haalt zijn energie uit een zonnepaneeltje. Verder is een stekkertje nodig dat in de zogenoemde obd-poort gaat, een uitgang die elke auto sinds halverwege de jaren negentig heeft, en die door de garage wordt gebruikt om gegevens over bijvoorbeeld de motor uit te lezen.

Het systeem is vanaf september verkrijgbaar en gaat in de Verenigde Staten 500 dollar (450euro) kosten. Of en wanneer het naar Nederland komt, is nog niet bekend. De makers zeggen een aantal maatregelen te hebben genomen om diefstal van de camera's te voorkomen. Zo werken ze alleen in combinatie met de stekker in de auto. Ook is het systeem gekoppeld aan een unieke smartphone, waardoor het niet werkt op andere apparaten. Al kan de gebruiker die informatie wel weer delen met familieleden en hun telefoons.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden