nieuwsutrecht

Eenrichtingsverkeer voor voetgangers in binnenstad Utrecht

Voetgangers krijgen in Utrecht meer ruimte. Nu het in de binnenstad door de versoepeling van de coronamaatregelen drukker wordt, geldt voor smalle straten eenrichtingsverkeer. Ook andere steden experimenteren met ingrijpende verkeersmaatregelen.

Het Neude in Utrecht vorige maand.Beeld Hollandse Hoogte / Erik van 't Woud

Verkeersregelaars en ‘publieksbegeleiders’ zullen de Utrechters informeren over de gewenste looproutes. Die zijn aangegeven met kleuren op de stoep of weg. In de drukste winkelstraten (Vredenburg, Lange Elisabethstraat, Mariastraat, Steenweg, Choorstraat en Zadelstraat) staan matrixborden met route-informatie.

In de straten die te smal zijn voor de anderhalvemetersamenleving (onder meer Bakkerstraat, Vinkenburgstraat, Zakkendragersteeg) geldt eenrichtingsverkeer. Er is zelfs een ‘voetgangersrotonde’ uitgedacht. Op de kruising Mariastraat-Steenweg moeten voetgangers elkaar zo op veilige afstand kunnen passeren. Rondom de Dom moeten fietsers afstappen en te voet verder.

De publieksgeleiders hadden het in Utrecht druk zondag; het zonnige weer trok veel mensen naar het centrum van de stad. Daar merkten de verkeersregelaars dat veel mensen begrip hebben voor de maatregelen. ‘Vanmorgen ging één iemand in discussie. Hij wilde rechtdoor naar huis, maar volgens de nieuwe route moest hij om fietsen, dat weigerde hij pertinent. Ga maar, zeg ik dan. Ik kan ze moeilijk dwingen’, vertelt een van hen. ‘We hebben dit in het leven geroepen om mensen te laten wennen, maar kleine veranderingen zijn voor sommigen blijkbaar onacceptabel.’

Beeld Gemeente Utrecht

Ook sommige verkeerslichten zijn aangepast. Zo staat het licht bij De Bijenkorf langer op groen voor voetgangers. De gemeente houdt het verloop in de gaten, en zal de instelling van de lichten aanpassen als dat nodig is.

Het nieuwe voetgangersbeleid heeft gevolgen voor de winkeliers in de Utrechtse binnenstad. Hun is gevraagd alle borden, rekken, vlaggen en ander lokaas naar binnen te halen om meer ruimte te maken voor de voetgangers. In ruil daarvoor wil de gemeente markeringen aanbrengen die de wachtplekken voor de winkel aangeven – nu het aantal toe te laten voorlopig nog beperkt zal zijn.

Druk? Ga naar huis!

Ook in andere steden wordt geëxperimenteerd met eenrichtingsverkeer voor voetgangers. In Den Bosch bijvoorbeeld, waar borden de routes aangeven maar ook waarschuwen: ‘Is het druk? Ga naar huis! Vooral dat uitroepteken stuit een deel van het winkelend publiek daar tegen de borst.

In Amsterdam is een ‘menukaart’ voorgelegd aan alle stadsdelen, meldt Trouw zaterdag. Daarop figureert de eenrichtingsstraat. Verder mogen fietsers op sommige plekken naar de rijbaan, zodat voetgangers elkaar ook op het fietspad kunnen passeren. De maximumsnelheid voor auto’s wordt op die wegen verlaagd van 50 naar 30 kilometer.

De digitale kaart van Amsterdam.Beeld TU Delft, AMS Institute

Voor The Social Distancing Dashboard, een project van de TU Delft en het AMS Institute, is een digitale kaart van Amsterdam gemaakt, waarop te zien is dat op veel straten in de grachtengordel voetgangers onmogelijk anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden. Ger Baron, de Chief Technology Officer van Amsterdam, ziet de kaart als een ‘uitdaging’. Voor Rotterdam, Delft en Den Haag zijn soortgelijke kaarten in de maak. 

LEES OOK: 

Winkelen volgens het nieuwe normaal is net een potje Twister
Bosschenaren manoeuvreren zich door de binnenstad als ware het een potje Twister: de stoepen zijn afgeplakt, in de winkelstraat geldt eenrichtingsverkeer en in winkels hebben een maximum aantal bezoekers. Maar niet iedereen heeft er een boodschap aan. ‘Dit is voor mij al honderd jaar de kortste weg.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden