Een week vol cultuur waar de recensenten enthousiast over waren

Sterrenparade

De favorieten van de Volkskrantredactie: een zomerblockbuster, een herontdekte roman, Pinter opnieuw gespeeld, en ander prachtigs.

Theater

ASHES TO ASHES

Toneelschuur Producties


7 juni, 20.15 uur, Theater aan het Spui, Den Haag


12 t/m 14 juni, 20:00 uur, Toneelschuur, Haarlem. ashestoashes.nl


****


Het heeft even geduurd maar Harold Pinter wordt weer eens gespeeld in het Nederlandse theater. Bij de Toneelschuur in Haarlem ging vorige week Ashes to Ashes in première dat Harold Pinter schreef in 1996 en voor het eerst werd gespeeld door Toneelgroep Amsterdam (met Pierre Bokma en Lineke Rijxman). In regie van Olivier Diepenhorst blijkt nu dat ook jonge acteurs goed uit de voeten kunnen met de kale, raadselachtige Pinter-taal, de stiltes daarin, en de pauzes. Een echtpaar in de versukkeling stookt in een soms angstig rollenspel de eigen fantasie weer wat op. Prachtig. - Hein Janssen


De Theaterkrant (*****): 'In Diepenhorst's handen ademt Pinters voorstelling een soort zuiverheid, simpliciteit bijna. Elk element in het toneelbeeld klopt.'

Roman

MICHAEL CUNNINGHAM: De sneeuwkoningin

(Prometheus, euro 19,95)


****


Homoseksuele verkoper (38) in een modezaak ziet een magische gloed in de lucht boven Central Park. Zijn broer (43) is een zwoegende muzikant, diens vrouw heeft niet lang meer te leven. Cunninghams roman is een bespiegeling over maatschappelijke stagnatie en het streven naar spirituele verheffing. - Hans Bouman


Humo (**): 'Gelukkig weet de schrijver wel te ontroeren als hij de relatie tussen de twee broers beschrijft.'

Film

EDGE OF TOMORROW

Regie Doug Liman


Met Tom Cruise, Emily Blunt


****


Als een cocktail van Groundhog Day en Saving Private Ryan zorgt dit spektakel voor een geslaagde aftrap van het zomerblockbusterseizoen. Tom Cruise speelt een militair die in de toekomst in een apocalyptische oorlog tussen mens en buitenaardsen belandt. Daar ontdekt hij dat de dag keer op keer opnieuw begint - en daarmee is het in zwaartekrachttartende beelden gefilmde Edge of Tomorrow een van de eerste echt intelligente filmvarianten op het narratief van een computergame. - Berend Jan Bockting


NRC Handelsblad (****): 'Waarschijnlijk de slimste, spannendste en meest dynamische actiefilm van deze zomer.'

Roman

IDA SIMONS: Een dwaze maagd

(Cossee, euro 19,90)


*****


Kort na de verschijning van haar eerste roman overleed Ida Simons in 1960, op 49-jarige leeftijd. Ten onrechte raakte ze in de vergetelheid. Simons' opnieuw uitgegeven autobiografische roman, met herinneringen van een Joods meisje, mengt pijn, ontroering en ironie in een uitgekiende stijl. - Erik van den Berg


NRC Handelsblad (*****): 'Een combinatie van lichtheid en beslistheid die je maar zelden aantreft.'

Roman

FLUTURA AÇKA: Kruis van vergetelheid

(Skanderbeg Books, euro 19,90)


****


Het verhaal over een lang geleden begonnen bloedvete in de donkere bergen van Albanië wordt knap afgewisseld met de ervaringen van de Hollandse Anja, die na een verblijf in Rome ernstig moet wennen aan de Hollandse gebruiken en gewoontes. Poëzie én ontnuchtering, in een roman van een auteur die in werkelijkheid ook pendelt tussen Tirana en Utrecht. - Arjan Peters

Film

SHIRLEY, VISIONS OF REALITY

Regie Gustav Deutsch


Met Stephanie Cumming, Christop Bach.


****


Dertien schilderijen van Edward Hopper (1882-1967) komen tot leven in het bijzondere speelfilmdebuut van Gustav Deutsch. De dertien taferelen zijn perfect nagebootst, van het bijzondere nazomerlicht met zijn scherpe schaduwen tot de verzadigde kleuren van het meubilair. Samen vertellen ze het fictieve verhaal van de maatschappelijk betrokken actrice Shirley, tegen de achtergrond van de roerige Amerikaanse geschiedenis tussen 1930 en 1960. Een bedwelmende, haast magische kijkervaring. - Pauline Kleijer


Trouw (****): 'Een liefdevolle film, die net als een goede tentoonstelling een voedingsbodem biedt voor een eigen visie ontdaan van clichés.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.