Een 'waarschuwende fietsbel', goed idee?

Een slimme fietsbel waarschuwt jongeren voor gevaarlijke kruispunten. Goed idee?

Kinderen met op hun fietsstuur de bel die moet waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties. Beeld Marcel van den Bergh

Net als je denkt dat een product compleet is uitgeëvolueerd, staat er iemand op die zegt 'dit moet radicaal anders'. Ik heb het over businessstrateeg Johan Ringeling van verzekeraar Interpolis en zijn slimme fietsbel. Met bosjes kwamen ze er deze week op af, journalisten die het wonder wilden aanschouwen bij testritten.

Scholieren klikken een kek apparaatje op hun stuur, dat draadloos communiceert met hun mobieltje. Dertig meter voor een gevaarlijk kruispunt begint het ding te zoemen en knipperen: opletten jij! De gevaarlijke punten komen uit een database met plekken die berucht zijn om fietsongelukken. Ouders en kinderen kunnen ook zelf punten toevoegen die ze gevaarlijk achten.

Journalisten stonden uitgebreid stil bij de beoogde voordelen van de bel. In Nederland vallen immers jaarlijks 200 fietsdoden en moeten 66.000 fietsers naar het ziekenhuis. Elk initiatief om de veiligheid te vergroten, is per definitie lovenswaardig, nietwaar?

Toch is het goed ook stil te staan bij de mogelijke nadelen. Want, zoals een wijze docent mij ooit vertelde op de TU Delft 'De eerste technologie met louter voordelen moet nog worden uitgevonden'.

Puberproof

Om te beginnen: is de nieuwe bel wel puberproof? Fietstechnologie die al een stuk langer in omloop is - fietsverlichting - blijkt namelijk al door de helft van de Nederlandse jongeren onvoldoende gebruikt te worden, meldt de ANWB. Waarom? Omdat lampjes worden gejat, worden vergeten, lege batterijen hebben, defect zijn, kortom, omdat jongeren duizend dingen kunnen bedenken die boeiender zijn dan goed werkende fietslampjes. En dan zou de jeugd zo'n elektrische gevarenmelder wel massaal omarmen? Yeah, right.

Dan de fundamentele vraag: willen we de jeugd aanleren om bij het inschatten van gevaren op de weg te vertrouwen op de knippergadget van businessstrateeg Johan Ringeling? Of verdient de ouderwetse manier dan toch de voorkeur? Let op stoplichten, haaientanden, ronkende motoren. Leer zélf gevaar inschatten.

Ik had vannacht een droom. Ik haalde op de fiets een groep slingerende scholieren in en op al hun sturen ging het van zoem-zoem, knipper-knipper. Verbaasd starend over mijn schouder fietste ik verder, om precies dertig meter later over de motorkap van een gezinswagen te rollen. Mijn laatste woorden tegen de ambulancebroeder: 'Ringeling. Het. Is. Allemaal. De. Schuld. Van. Johan. Ringeling.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden