Een vrolijke jas, regen is al erg genoeg

Twee buurvrouwen verbaasden zich over het gebrek aan goed zittende, mooie regenkleding in Nederland. Ze begonnen een eigen merk, dat nu in acht landen wordt verkocht.

DOOR KAYA BOUMA

Het is nog niet zo geleden dat Astrid de Groot (47) een ontdekking deed. Ze had net een mede door haar opgericht reclamebureau verkocht en was op zoek naar een nieuwe uitdaging. De leaseauto van de zaak ging de deur uit en opeens had de onderneemster tijd om haar kinderen naar school te brengen, een taak die haar man altijd op zich had genomen. Ze zat veel op de fiets in die maanden. Vaak in de stromende regen.

Voor het eerst in haar leven besloot De Groot daarom een regenpak te kopen. Ze wist wat ze wilde: een vrolijk pak dat lekker zit en het liefst ook nog een beetje mooi staat. Niet zo'n lomp en grauw stuk plastic dat om je lichaam zwabbert. Regen is tenslotte al deprimerend genoeg. 'Dat bleek dus niet te bestaan', zegt de Groot, nog altijd met lichte verbazing.

Een gat in de markt, constateerde Michelle van der Burgh (48) toen ze over de mislukte zoektocht van De Groot hoorde. De twee buurvrouwen begonnen daarom samen een modieus regenjassenmerk. De Groot deed de reclame, Van der Burgh nam met haar jarenlange ervaring bij verschillende jassenmerken de productie op zich.

Vijf jaar na de oprichting worden de regenjassen van Happy Rainy Days verkocht in 350 ketens en winkels in Nederland en zeven andere Europese landen. Binnenkort zijn ze ook in Rusland te krijgen. De Groot: 'Af en toe belt er iemand uit Canada of Australië. Die willen ze ook hebben.' Nauw sluitende regenbroeken verkopen de vrouwen ook, en regenhoedjes. 'Maar we focussen ons op jassen', zegt De Groot.

Die zijn te krijgen in felle kleuren, met prints van bloemen en stippen. In tegenstelling tot de traditionele regenjas hebben ze een katoenen voering en zijn ze niet bedoeld om over een andere jas gedragen te worden. De stof is waterdicht, maar ademt. Bovendien hebben ze vorm: van trenchcoat- en parkamodel tot getailleerd jack. Een gewatteerde variant is geschikt voor de winter. De jassen kosten wel wat meer dan de gemiddelde regenkleding: tussen de 100 en 150 euro. 'Als je een normale jas en een regenjas koopt, ben je duurder uit', zegt De Groot.

De eerste exemplaren werden bij de bedenksters thuis bezorgd. Ze hadden proefexemplaren laten maken in China en er zelf mee door de regen gefietst om te kijken hoe dat beviel. Uiteindelijk plaatsten de buurvrouwen een order voor tweeduizend jassen die ze in hun eigen webshop zouden verkopen. 'Daar heb ik wel een paar nachten van wakker gelegen', zegt De Groot. 'We hebben vooraf geen uitgebreid marktonderzoek gedaan, we gingen af op ons gevoel dat er interesse zou zijn. We betaalden het bovendien allemaal uit eigen zak.'

Het ging goed. Het regende veel in de eerste maanden dat ze de jassen verkochten, dat hielp. Al snel belden de eerste modezaken die de regenkleding in hun winkel wilden verkopen. Inmiddels hebben grote winkels als Wehkamp en Peek & Cloppenburg het merk ook in hun collectie opgenomen. Twee jaar na de eerste bestelling hadden de onderneemsters hun investering terugverdiend en maakten ze winst.

Het zat ook wel eens tegen. Zo bleek de lijn voor kinder- en mannenregenkleding geen succes. De Groot: 'Voor kinderen kregen we de regenjassen niet goedkoop geproduceerd.' De stof voor de regenkleding wordt in Taiwan gemaakt. Een naaiatelier in China zet de jassen vervolgens in elkaar. 'Dat er voor kleine maten minder stof nodig is, scheelt nauwelijks in de kosten', zegt De Groot. Niet veel ouders hebben 100 euro over voor een kinderregenjas. Bovendien verkoopt een winkel als de HEMA ook vrolijke regenkleding voor kinderen.

Met de mannenlijn hadden de buurvrouwen om heel andere redenen moeite. De Groot: 'We gaan af op onze eigen smaak en die van onze vriendinnen. Bij mannen kunnen we moeilijker inschatten waar behoefte aan is.' Bovendien is de mannelijke klant minder goed voor de omzet: ze kopen minder vaak een nieuwe jas.

De vrouwen sloegen de plank op modieus vlak ook weleens mis. Hoewel de jassen niet aan de standaarden van haute couture hoeven te voldoen, moeten het ook weer geen tijdloze hobbezakken zijn. De Groot: 'Functional fashion, noemen we dat.' Bedoeld voor vrouwen tussen de dertig en zestig, type: Libelle-lezeres. Daarom bezoekt Van der Burgh elk jaar de modebeurs in Parijs. Een paar jaar geleden werden daar dé modekleuren van het volgende seizoen aangekondigd: mintgroen en coral (een soort oranjeroze). 'Wij lieten jassen in die kleuren maken, maar dat liep voor geen meter. Nu denken we altijd: zouden we het zelf aantrekken?'

Ook de stap naar de buitenlandse markt bleek niet altijd makkelijk gemaakt. De onderneemsters hoopten veel jassen te verkopen in Denemarken, een land dat wat betreft hoeveelheid neerslag en fietsgedrag veel weg heeft van Nederland. 'Daar bestonden dit soort jassen al, we hadden te veel concurrentie', zegt De Groot. In Duitsland, Engeland en Zwitserland waren de jassen wel meteen een succes.

Nu komen er op het Amsterdamse kantoor van Happy Rainy Days zelfs geregeld telefoontjes binnen uit landen als Canada en Australië. Dat ze daar ook behoefte hebben aan een oer-Hollands product als de regenjas verbaast De Groot niets. 'Het regent daar toch ook? Misschien fietsen ze daar niet zoveel als wij, maar ze lopen wel door de regen.'

Exacte cijfers geven De Groot en Van der Burgh niet, maar ze verkopen inmiddels duizenden broeken, hoeden en jassen per jaar. 40 procent daarvan gaat naar het buitenland. De Groot: 'Mijn kinderen zeggen vaak: mamma is altijd vrolijk. Als de zon schijnt, maar ook als het regent. Want dat is goed voor de business.'

undefined

Bedrijf

Happy Rainy Days

undefined

Waar

Amsterdam

undefined

Sinds

2009

undefined

Aantal

werknemers

vier

undefined

Jaaromzet

Geheim

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden