Een voorzichtige opmars

De elektrische scooter wint aan populariteit, vooral in de stad. Alleen het aantal oplaadpunten blijft nog achter...

AMSTERDAM/UTRECHT De elektrische scooter begint aan een voorzichtige opmars, al blijft het aantal ver achter bij het aantal verkochte benzinescooters. Vorig jaar zijn landelijk 2.100 elektrische scooters en steps verkocht, dit jaar zal dat aantal naar verwachting stijgen tot 5.000.

De eerste gemeenten en bedrijven hebben elektrische scooters besteld. Het bedrijf Mister Green leverde deze scooters onder meer aan Politie Amsterdam-Amstelland, Eden Hotel Group, TNT, Nuon en de Gemeente Amsterdam. Amsterdam wil bezorgdiensten van onder meer pizza’s overhalen over te stappen op elektrisch. Woordvoerder Benk Dagevos van Mister Green: ‘Je kunt ongeveer 70 tot 80 kilometer rijden voordat je moet opladen, en er zijn maar heel weinig scooterrijders die op een dag meer rijden. Voor stadsvervoer zijn deze scooters ideaal. Voor auto’s vormt de nog beperkte actieradius van elektrisch vervoer een groter probleem.’

De verhoging van de kwaliteit draagt ook bij aan de populariteit, vertelt eigenaar Roderick van den Berg van de Elektrische Scooterwinkel in Amsterdam Zijn eerste klanten waren vooral ‘eco-freaks, voor wie kwaliteit niet uitmaakte’, maar inmiddels is er interesse van een breed publiek.

Vooral Amsterdam heeft grote plannen met de elektrische scooter, om de luchtkwaliteit te verbeteren en de geluidsoverlast terug te brengen. Bijna eenvijfde van de Amsterdammers ervaart geluidsoverlast van scooters en brommers, blijkt uit onderzoek. Uit het recente rapport Effecten van brommers op de luchtkwaliteit van Amsterdam van TNO blijkt dat de bijdrage van brommers aan de stedelijke luchtkwaliteit beperkt is in vergelijking met die van auto’s en bestelbusjes, maar dat de schadelijke emissies, met name hoge fijnstofconcentraties, dichtbij een brommer zeer hoog kunnen zijn. In combinatie met de stijging van het aantal brommers ziet TNO daar ‘goede redenen’ in om toch maatregelen te nemen als het stimuleren van elektrische scooters.

Maar het aantal oplaadpunten blijft achter. Twee weken geleden is een iPhone-applicatie gelanceerd waarmee gebruikers het dichtstbijzijnde oplaadpunt kunnen detecteren. Van den Berg van de Elektrische Scooterwinkel: ‘Je hebt niet meer dan een stopcontact nodig. Ik gooi vanaf mijn Amsterdamse etage gewoon een stekker naar beneden om mijn scooter op te laden.’

Het bedrijf Enexis kondigt aan samen met andere netbeheerders 10 duizend oplaadpunten te installeren om het elektrische vervoer te stimuleren. Het bedrijf Smart Move uit Doetinchem heeft verspreid over Nederland 422 oplaadpunten aangelegd, voornamelijk bij horecagelegenheden, die worden gebruikt door mensen die toeren met een elektrische fiets. ‘Het zijn gewoon stopcontacten met 220 volt, waar mensen gratis kunnen opladen’, aldus Jolanda Hachmang van Smart Move.

Het bedrijf Mister Green heeft vorige maand een oplaadpunt laten plaatsen bij Amsterdam Centraal Station. Later in het jaar volgen Utrecht CS en Rotterdam CS. Ook in vier fietsenstallingen in Amsterdam zijn oplaadpunten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden