Een voordeel van ruim 2 euro per week

Superlatieven schieten tekort om de huidige prijzenslag in supermarktland te beschrijven. Maar wat heeft een gemiddeld huishouden er aan?..

Van onze verslaggevers Douwe Douwes Pieter Klok

In de Nederlandse supermarkten woedt de felste prijzenoorlog sinds tijden. Zelfs de concurrentieslag begin jaren tachtig verbleekt erbij, zeggen deskundigen.

De vraag is wat de Nederlandse consument er wijzer van wordt. Albert Heijn, de grootste supermarktketen en het bedrijf dat de huidige slag in gang heeft gezet, heeft tot dusver vijftienhonderd producten goedkoper gemaakt. Vooral houdbare artikelen van grote merken zijn afgeprijsd.

Voor een gemiddelde klant vormen die producten – zoals frisdrank, koffie en wc-papier – ruim 30 procent van de boodschappen.

De omvang van de prijsverlaging bij Albert Heijn varieert per product. Maar gemiddeld ligt die in de buurt van de 10 procent, schat de woordvoerder. Op een gemiddelde boodschappenmand rekent een klant nu dus rond de 3 procent minder af dan vóór het begin van de prijzenslag.

Konmar en Super De Boer hebben de actie van Albert Heijn nagenoeg gekopieerd, net als C1000. Ook hier bedraagt het voordeel dus zo'n 3 procent.

Edah pakt de zaken naar eigen zeggen wat agressiever aan. Deze keten heeft ook de prijskaartjes bij zijn vlees aangepast. Ongeveer 40 procent van de boodschappen in de gemiddelde Edahmand zijn in prijs verlaagd, en wel met gemiddeld 15 procent. De Edahklant bespaart dus bijna 5 procent ten opzichte van de periode voor de prijzenslag.

Onafhankelijk deskundigen komen met soortgelijke cijfers. Laurens Sloot, supermarktdeskundige van de Erasmus Universiteit, schat het voordeel op 2,25 euro per week. Dat is 3 procent van de 74 euro die een huishouden gemiddeld aan levensmiddelen uitgeeft.

Tenminste, als de supers niet stiekem de prijzen van hun andere producten verhogen. Dirk van den Broek junior van de gelijknamige supermarktketen die Albert Heijn volgt in de prijsverlaging, heeft in dat kader een advies voor de consument: 'Het is heel belangrijk dat de mensen niet alleen focussen op producten die in prijs zijn verlaagd. Wat gebeurt er met de overige producten?' Van den Broek zelf – 'de prijzenman' in het familiebedrijf – heeft in ieder geval al prijsverhogingen geconstateerd bij 'sommige groepen'.

Jan-Willem Grievink, consultant bij Cap Gemini Ernst & Young, denkt niet dat de huidige prijsverlagingen blijvend zijn. 'Over een half jaar zullen ze sommige prijzen wel weer aanpassen.' De prijzen zullen echter zich niet helemaal herstellen, denkt hij. 'Ik schat het voordeel op jaarbasis op 1 procent. Dat was bij de prijzenoorlog begin jaren tachtig ook zo.' Per week is de consument dan 0,74 euro goedkoper uit.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden