Een voorbeeld voor Nederland

Wat is het nieuws van dit weekend?

Bij ongevallen op de Indiase spoorwegen zullen 82 mensen om het leven komen.


Is dat nu al bekend dan?

Min of meer. Jaarlijks vallen op het Indiase spoor 15 duizend doden. Dat is 41 per dag, 82 in een weekend. Daar zijn veel sloppenbewoners bij die hun huisje vlak langs de rails hebben, maar ook passagiers die van of uit overvolle treinen vallen. De Indiase spoorwegen zijn ongelooflijk druk en hopeloos verouderd. Om daaraan iets te kunnen doen, wilde de regering de kaartjes duurder maken. Daartegen kwam protest: de armen zouden dat niet kunnen betalen. De minister van Spoorwegen is opgestapt en zijn opvolger heeft donderdag de prijsverhoging voor de goedkope coupés ingetrokken.


Op die dag lag in half Nederland ondanks de recente prijsstijging het treinverkeer stil. Moet Melanie Schultz van Haegen daar - een minister van Spoorwegen die opstapt vanwege falend beleid - geen voorbeeld aan nemen?

Absoluut. Maar in India gaan de zaken nu eenmaal anders. In menig opzicht zijn de Indiase en de Nederlandse spoorwegen zelfs elkaars tegengestelde. In Nederland hebben conducteurs de goede gewoonte scheldend de deuren te sluiten voor de neus van passagiers die nog net komen aanrennen. In India zijn in de meeste treinen helemaal geen deuren, zodat passagiers in het spitsuur naar buiten kunnen hangen in de deuropening. Mensen die nog net komen aanrennen, worden door behulpzame medepassagiers op de rijdende trein getrokken.


Zijn er meer verschillen?

In Nederland is het not done in een trein te stappen als de mensen nog niet zijn uitgestapt. In India is dat precies andersom. Q&A heeft dat vaak gezien in Bombay. Als een trein het eindstation Victoria Terminus binnenrijdt, beginnen op het perron wachtende passagiers mee te rennen met de nog rijdende trein, en springen al op de trein nog voor hij stilstaat. Op het eerste gezicht lijkt dat vreemd. Over twee minuten is die uitpuilende trein toch leeg gestroomd? Maar de logica is simpel: de springende mannen willen koste wat kost een zitplaats veroveren, anders staan ze tijdens de rit naar hun buitenwijk een uur lang opgepropt als, als... als forenzen in een Indiase spitstrein. Door de passagiers in de arriverende trein wordt dat volkomen geaccepteerd. Toen Q&A in zijn onwetendheid het deurgat blokkeerde, werd hij terechtgewezen door een medepassagier: instappers gaan voor!


Moet Nederland het Indiase treinsysteem overnemen?

We zouden op zijn minst een proef kunnen nemen. Naast de klasse 1 en klasse 2 voeren we de Bombay-klasse in. Geen deuren, geen airco, mudvol, houten bankjes. Maar mooi wel 10 eurocent voor een enkeltje Amsterdam - Utrecht. Vervolgens laten we de markt zijn werk doen: de klant kiest.


En al die extra doden?

Een stukje eigen verantwoordelijkheid.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.